راهنمایی جهت انتخاب دامنه

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / راهنمایی جهت انتخاب دامنه

راهنمایی جهت انتخاب دامنه

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

راهنمایی جهت انتخاب دامنه

راهنمایی جهت انتخاب دامنه ، در این‌ عصر تقریبا اکثر اشخاص و مشاغل برای معرفی خود نیاز به راه اندازی یک سایت دارند.

برای شروع کسب و کار آنلاین ابتدا  شما نیاز به یک سرویس دهنده معتبر برای هاست و همچنین انتخاب دامنه مناسب را دارید.

دامنه ها معرف نام و برند شما هستند. پس باید در انتخاب دامنه دقت زیادی داشته باشید.اگر برای راه اندازی سایت خود برنامه ریزی بلند مدت کرده اید و هدفی را دنبال می نمایید، باید بدانید انتخاب دامنه مناسب گام اول در موفقیت شماست. در آینده شما میتوانید در همه بخش های سایت خود ازجمله : هاست، سیستم مدیریت محتوا، طراحی سایت و…. تغییراتی ایجاد کنید. اما دامنه دیگر قابل تغییر نیست.
به عنوان مثال اگر شما یک دامنه به نام book.com ثبت کنید،قاعدتا در این دامنه شما باید در مورد کتاب و نشریات مطلب ارسال کنید. بعد از مدتی متوجه میشوید این موضوع دلخواه شما نبوده و نمیتوانید محتوی کافی برای آن تولید بنمایید.

جهت حل این مشکل 2 روش پیش روی شما قرار دارد :

نکته: قبل از شروع یک سایت انتخاب یک دامنه مناسب بسیار مهم و کلیدی است.

  1. یا بر روی همین دامنه قبلی محتویات غیر مرتبط منتشر کنید که نتیجه آن نا رضایتی کاربران و از دست داده آنها خواهد بود.
  2. یا باید یک دامنه دیگر برای موضوع دلخواه خود ثبت کنید و از صفر شروع کنید که این یعنی از دست دادن تمامی مخاطبان قبلی و هدر رفتن ساعتها زمان و تلاش شما

انتخاب نمودن دامنه های اختصاصی و عمومی:

به طور کل دامنه ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند که ما با توجه به نوع محتوی و کاربرد طراحی سایت در کرج خود میتوانیم نوع دامنه را گزینش کنیم.

دامنه اختصاصی:

اگر میخواهید در مورد تخصص خود محتوایی بنویسید میتوانید یک دامنه اختصاصی انتخاب کنید که معرف شما باشد. طبیعی است افرادی که در گوگل کلمه “دانلود نرم افزار” را سرچ می نمایند در صفحه نتایج بیشتر روی لینک هایی کلیک می کنند که کلمه دانلود در آن بکار رفته باشد.

اما افرادی که کلمه ای مانند : “عکس خنده دار” را جست و جو می کنند. در صفحه نتایج روی هر لینکی کلیک میکنند بدون آنکه به آدرس سایت دقت کنند.

پس اگر یک کسب و کار نوپا هستید و برنامه بلند مدت شما تبدیل شدن به یک برند شناخته شده است پیشنهاد میکنم هنگام انتخاب دامنه تمرکز شما بر روی دامنه های عمومی باشد.

دامنه عمومی :

این نوع دامنه ها معنای خاصی ندارند و شنیدن آن مفهموم خاصی را به ذهن کاربر خطور نمیکند که میتوانید هر نوع مطلبی در آن منتشر کنید. معمولا سایت هایی که سعی در جذب کاربر از طریق انتشار مطالب متنوع با موضوعات گوناگون دارند این نوع دامنه ها را انتخاب میکنند. مانند دامنه gizmodo.com…

شنیدن نام این دامنه چیز خاصی را به شما یادآوری نمی کند و همانطور که می بینید. در این سایت از انواع مطالب علمی تا اخبار فن آوری و سایر مطالب منتشر می شود و مخاطبان بسیار زیادی از سراسر جهان دارد.
در مقابل دامنه های عمومی نوع دیگری از دامنه وجود دارد که اشاره به مفهوم خاصی می کند. و با شنیدن آن بلافاصله متوجه موضوع سایت می شوید مانند دامنه download.com که طبیعتا با شنیدن این نام مفهوم دانلود و معرفی نرم افزار به ذهن مخاطب وارد می شود.

یکی از معروف ترین دامنه های عمومی ثبت شده تا امروز Google.com می باشد. که درلغت معنای خاصی ندارد، اما خدمات بسیار زیادی تحت همین نام به کاربرانش ارائه میکند. حال اگر شرکت گوگل با نام searchengine.com شروع می کرد.

آیا باز هم میتوانست خدمات گوناگون را تحت یک دامنه اختصاصی ارائه کند ؟
فکر میکنید چرا شرکت Microsoft نام موتور جستجوی خود را به بینگ Bing تغییر داد؟ چون این نام عمومی می تواند در آینده صدها خدمات جانبی را در خود جای دهد بدون اینکه شنیدن آن مفهوم خاصی به کاربر منتقل کند.

با رعایت نمودن نکات زیر یک انتخاب دامنه مناسب را داشته باشید

دامنه کوتاه و قابل حفظ :

اگر میخواهید نام طراحی سایت در کرج خود را به صورت شفاهی و کتبی گسترش بدهید، در هنگام انتخاب دامنه باید کوتاه ترین نام ممکن که موضوع سایت شما را بیان میکند را انتخاب بنمایید.

دامنه های کوتاه خیلی راحت توسط مخاطبان قابل حفظ کردن می باشند و همین باعث افزایش کاربران طراحی سایت در کرج شما میشود. اگر سایت های رقیب زیادی را دارید. انتخاب دامنه کوتاه به شما کمک می نماید مخاطبین بیشتری به سمت خود هدایت نمایید.

با com. شروع کنید :

در حال حاضر صدها پسوند مختلف برای ثبت دامنه وجود دارد، اما پسوند com. در میان آنها ارزش و اعتبار بالاتری دارد. پسوند com. یکی از قدیمی ترین و معتبرترین پسوندهای دامنه است.

بسیاری از برندها و سایت های معتبر در کنار تمامی دامنه های خود یک دامنه com. هم به عنوان دامنه اصلی خود ثبت میکنند. همین کار اعتبار این نوع دامنه را بالاتر میبرد.
همیشه قبل از ثبت یک دامنه بررسی کنید که پسوند com. آن برای ثبت آزاد باشد. اگر قبلا ثبت شده بود به دنبال دامنه دیگری بروید.

زیرا اکثریت کاربران وقتی نام یک برند را میشنود آن را به صورت brandname.com وارد میکنند. اگر نام com . توسط شخص دیگری قبلا به ثبت رسیده باشد، بنابراین شما تعداد زیادی از مخاطبین خود را به سمت آن سایت هدایت میکنید.
برای مثال شخصی که برند نوکیا را در جایی میبیند و قصد دارد اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کند در 90% مواقع بدون جست و جو به ادرس nokia.com میرود.

اگر این دامنه متعلق به شرکت نوکیا نباشد و شخص دیگری یک طراحی سایت در کرج متفرقه بر روی آن دامنه راه اندازی کرده باشد. همین باعث میشود شرکت نوکیا سالانه هزاران کاربر جدید را به سایت دیگری هدایت کند.

اجازه سوء استفاده ندهید :

اگر کسب و کار شناخته شده و معتبری دارید پس سعی کنید در هنگام انتخاب دامنه تمام پسوند های معروف آن را هم ثبت کنید.

برای مثال وقتی شما برند یا کسب و کار معتبر و شناخته شده ای هستید و دامنه  example.com متعلق به شماست سعی کنید پسوند های net   .info  .ir.  را هم به نام خودتان ثبت بنمایید.

با این کار جلوی افرادی را  که سعی میکنند با ثبت سایر پسوندهای آزاد دامنه شما از اعتبار و نام شما سوء استفاده کنند را میگیرید.

راهنمایی جهت انتخاب دامنه بدون چند فهمی :

بعضی از کلمات خصوصا در زبان فارسی برای کاربران حالت چند فهمی ایجاد میکند. و شما باید در هنگام انتخاب دامنه نامی انتخاب کنید. که اگر بصورت شفاهی به شخصی گفته شد. آن شخص بدون مشکل وارد سایت شما شود.
برای مثال کلمه “سامانه ” را در نظر بگیرید. دامنه ای که برای این کلمه قابل ثبت است هم به صورت samaneh.com و هم به صورت samane.com است. خوب اگر شما بخواهید در خیابان یا پشت تلفن به شخصی بگویید که برای اطلاعات بیشتر به طراحی سایت کرج من به آدرس سامانه دات کام مراجعه کن.

این شخص در هنگام تایپ آدرس در مرورگر نمیداند آدرس samaneh متعلق به شماست یا samane همین یک حرف h اختلاف بین دو دامنه باعث میشود کاربران زیادی از سایت شما ناخواسته به طراحی سایت دیگری هدایت شوند.
پس سعی کنید تا حد ممکن کلماتی را که چند فهمی ایجاد میکنند در دامنه خود بکار نبرید. اگر مجبور به انجام این کار هستید تمامی حالت های نوشتن آن دامنه را ثبت کنید و به سایت خود انتقال دهید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 5]