تفاوت FRONTEND و BACKEND در چیست؟

خانه / آموزشی / تفاوت FRONTEND و BACKEND در چیست؟

تفاوت FRONTEND و BACKEND در چیست؟

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی, مبانی طراحی وب سایت

FRONTEND و BACKEND

FRONTEND و BACKEND ، برای اینکه در دنیای وب موفق باشید نیاز دارید. که با دو مفهموم مهم و کاربردی Frontend و Backend و تفاوت بین این دو آشنا شوید. و بتوانید با توجه به علاقه و نیازتان از آن ها بهره مند شوید.

back end و front end

طراحی( طراحی سایت ) و FRONTEND :

به قسمتی از برنامه که کاربر آن را درک می کند فرانت گفته میشود. این بخش می تواند ظاهر برنامه (طراحی سایت)، روش های وارد کردن ورودی به برنامه، صدا و ویدئو و یا هر چیز دیگر قابل درک برای کاربر باشد. در این بخش طراحی رابط کاربری با توجه به تجربه کاربری (UI / UX) انجام می شود.

توسعه دهنده frontend در وب سایت

frontend در طراحی سایت کرج به معنای هر آنچه که در یک سایت مشاهده می کنید. و با مرورگرتان در تعامل و ارتباط است، می باشد. که آن با نام “سمت سرویس گیرنده” نیز شناخته می شود. و شامل همه مواردی خواهد بود که کاربر بطور مستقیم تجربه می کند. از متن و رنگ گرفته تا دکمه ها، عکس ها و منو ها.

زبان های frontend

HTML: یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که محتوای وب را ایجاد و سازماندهی میکند و به واسطه یک مرورگر نمایش داده می شود.

CSS: یک زبان همراه با HTML است که سبک محتوای یک سایت را مشخص میکند مانند طرح، رنگ، فونت ها و ….

JavaScript: این زبان بیشتر برای عناصر تعاملی کاربرد دارد برای مثال، فرم های تماس، منوهای کشویی، پنجره هایی که به صورت modal  باز می شوند. درواقع در این زبان اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء متفاوت تری تغییر شکل می دهند.

تمامی این زبان ها در کنار هم می توانند ظاهر طراحی سایت در کرج را شامل شوند مثل خرید آنلاین در سایت فروشگاهی و خواندن اخبار در سایت خبری

علاوه بر زبان های frontend اساسی ،فریم ورک هایی مانند Bootstrap و Angular و همچنین کتابخانه های جاوا اسکریپت مانند jQuery ، و افزونه های CSS مانند Sass و LESS و یک لیست طولانی از این موارد نیز وجود دارد که HTML، CSS و جاوا اسکریپت را پشتیبانی میکنند. هدف ، ساده کردن فرآیند نوشتن کد و کنترل بهتر آن و سازماندهی با ارائه ابزار و قالبهای مختلف است که با زبانهای برنامه نویسی سازگار میباشد.

مقایسه توسعه  frontend  با طراحی سایت

هرچند توسعه frontend با سمت بصری و تعاملی یک سایت سروکار داشته ، ولیکن نمی توان آن را طراحی سایت در کرج بشمار آورد.

توسعه دهندگان Frontend در اصل جنبه های frontfacing یک سایت را طراحی نمیکنند، در واقع تخصص یک طراح سایت یا به طور تخصصی تر، طراح UI است. توسعه دهنده front-end این طرح را گرفته و با استفاده از زبان هایی که در بالا گفته شد، قابلیت های کاربردی را ایجاد میکند.

درنتیجه، طراحان سایت با طرح سروکار دارند “ظاهر و احساسی که سایت به کاربر منتقل میکند، نحوه قرار دادن آن، و اینکه چه دکمه هایی و چه نقاط لمسی را کاربر تجربه میکند” توسعه دهنده Frontend با قابلیت ها سروکار دارد. در واقع این طرح ها را به یک سایت تعاملی زنده تبدیل می کنند.

توسعه و BACKEND

هسته برنامه که اتفاقات مهم برنامه کامپیوتری در آن رخ میدهد به اصطلاح  backend  گفته می شود. توسعه دهنده یا Developer وظیفه نوشتن این قسمت برنامه را دارد. در اصل چیزی که برنامه با آن کار میکند ولی کاربر چیزی از آن درک نمی کند.

Backend عموما از سه بخش تشکیل می شود: یک سرور، یک برنامه و یک پایگاه داده. برای مثال اگر قصد خرید یک بلیت از سایتی را دارید، معمولا سایت را باز کرده و با Frontend تعامل میکنید. زمانی که اطلاعات را وارد کردید، برنامه آن اطلاعات را در پایگاه داده هایی که روی سرور قرار دارد ذخیره میکند.

تمام اطلاعات شما در سرور باقی میماند و مثلا زمانی که برای پرینت بلیت دوباره وارد حساب کاربری آن سایت شوید. تمام آنها برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

قسمت backend

(سمت سرور)، آن قسمت از سایت شماست که دیده نمی شود. این قسمت، مسئولیت نگهداری و سازماندهی داده ها و اطمینان از اینکه همه موارد در سمت سرویس گیرنده درست کار میکنند را برعهده دارد. backend با frontend ارتباط برقرار میکند، اطلاعات ارسال و دریافت می شود. تا به عنوان یک صفحه طراحی سایت نمایش داده شود.

طراحی سایت جدیدتان به component های اضافی backend نیاز دارد تا به یک برنامه سایت داینامیک تبدیل شود. وبسایتی که محتوای آن میتواند بر اساس آنچه در پایگاه داده آن است و توسط ورودی کاربر تغییر کند. و از یک سایت استاتیک که پایگاه داده ای ندارد. متمایز است به دلیل این که محتوای آن تغییر نمی کند.
فردی که با استفاده از تکنولوژی های مختلف سعی دارد تا تمام این موارد با یکدیگر کار کنند Backend Developer می گوییم. تکنولوژی های بک اند شامل زبانهای برنامه نویسی مانند PHP، Ruby، Python و … می باشد. حتی برای اینکه این تکنولوژی ها آسانتر شوند گاهی از فریم ورکهایی مانند Ruby on Rails، Cake PHP و … برای سرعت دادن به توسعه برنامه استفاده میشود.

Frontend یا Backend:

اگر علاقه مند به یادگیری طراحی سایت هستید اما در انتخاب frontend وbackend تردید دارید. درنظر گرفتن وظایف روزانه هر کدام از آنها حائز اهمیت است. اگر شما علاقه مند به ایجاد طرحهای بصری واعمال آن ها و ایجاد یک تجربه کاربری هستید، پس کار frontend برای شما لذت بخش تر خواهد بود.

اگر از کار کردن با داده ها، بدست آوردن الگوریتم و پیش بردن راه هایی برای بهینه سازی سیستم های پیچیده نهایت لذت را میبرید، پس backend را انتخاب کنید.

البته برخی از توسعه دهندگان هم در frontend و هم در backend مهارت دارند این افراد تحت عنوان full stack developers شناخته می شوند.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 5]