بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم RankBrain

خانه / آموزشی / بهینه سازی سایت / بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم RankBrain

بهینه سازی سایت بر اساس الگوریتم RankBrain

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در بهینه سازی سایت

RankBrain الگوریتم جدید رتبه بندی گوگل

RankBrain دنیای سئو همیشه در حال تغییر است و رتبه بندی ها نیز به همین خاطر ثابت نمی ماند.گوگل به عنوان پرکاربردترین موتور جستجوی اینترنتی تابحال بارها الگوریتم‌های رتبه بندی خود را تغییر داده و بروز کرده است. چون گوگل در بازار جستجوی اینترنتی نفوذ زیادی دارد، آگاهی از بروزرسانی الگوریتم‌های رتبه بندی آن امری واجب است، چون در صورت همسو نشدن با آن امکان دارد رتبه سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل افت کند و موجب کاهش ترافیک ورودی به آن ها شود.

به طور کلی گوگل در تلاش است تا معیارهای رتبه گیری سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی خود را بیشتر به سمت فاکتورهای کیفی و کاربر پسند سوق دهد و از ورود سایت‌هایی با محتوای ضعیف به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند. که یکی از جدیدترین اقدامات گوگل در این خصوص معرفی الگوریتم رنک برین RankBrain است.

گوگل الگوریتم رنک برین RankBrain را در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی نمود، یک سیستم هوش مصنوعی است که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین machine learning استفاده می‌کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین به کامپیوترها امکان می‌دهد که از طریق داده‌ها و آزمایشاتی که انجام می‌دهند، یادگیری در مورد شرایط سیستم بدست آورند و عملکرد خود را بهبود دهند. این الگوریتم‌ها به گوگل کمک می‌کند تا عبارات جستجو را بهتر پردازش کنند و نتایج بهتری را به کاربران خود نمایش دهد.الگوریتم رنک برین (RankBrain) را به عنوان سومین فاکتور مهم برای رتبه بندی طراحی سایت‌ در کرج در صفحه نتایج موتور جستجوی خود توسط گوگل معرفی شده است.

تاثیر الگوریتم رنک برین RankBrain بر رتبه سایت‌ها

متخصصان می گویند سئو این الگوریتم مطمئنا رتبه سایت‌ها را در آینده بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما درحال حاضر گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز است و کاربران در آینده ای نزدیک تاثیرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید. RankBrain به دلیل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژه‌ها را بهتر تشخیص داده  و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت می‌کند، نتایجی را به آن‌ها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آن‌ها دنبالش بوده‌اند داشته باشد.

تغییرات اصول قبلی سئو طبق الگوریتم رنک برین RankBrain

اصول سئو در کرج به دلیل معرفی این الگوریتم تغییری نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی تغییر استراتژی‌های سئو و بهبود رتبه سایت‌هاست.مثلا اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینک‌ها و … مهم بود، در آینده ای نزدیک کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. نکته اینجاست که راه مشخصی برای بهبود رتبه سایت به آن شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نخواهد داشت.

برای مثال اگر رتبه طراحی سایت کرج را همانطور که گوگل توصیف می‌کند، تحت تاثیر ۲۰۰ فاکتور در نظر بگیریم، در گذشته وزن این فاکتورها به طور تقریبی مشخص بود اما وزن این فاکتورها در آینده با توجه به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا، تغییر خواهند کرد.مثلا امکان دارد. دو طراحی سایت در کرج مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند. درحالیکه دو طراحی سایت در تهران دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

رتبه بندی سایت‌ها در گذشته:

معیارهای رتبه بندی الگوریتم رنک برین گوگل

رتبه بندی سایت‌ها در آینده:

معیارهای جدید الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل برای رتبه بندی سایت

 

در واقع الگوریتم RankBrain می‌خواهد کاری که سایر الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل انجام می‌دادند را با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در طول انجام جستجو و نمایش نتایج است.

آیا می توان سایت را برای الگوریتم RankBrain گوگل بهینه سازی کرد؟

درواقع باید در برابر این سوال پاسخ منفی داد.

در واقع نمی‌توان با دیدگاه کلاسیک سئو به الگوریتم رنک برین گوگل نگاه کرد و باید تغییری در استراتژی‌های سئو خود ایجاد کرد. پس باید سوالاتی مانند سوالات زیر را در ذهن خود بیاوریم

  • چگونه سایت خود را برای جلوگیری از جریمه الگوریتم پاندا گوگل بهینه کنم؟
  • و چگونه از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل جلوگیری نماییم؟
  • چگونه کلمات و عبارات کلیدی سایت خود را انتخاب کنم تا مناسب الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل باشد؟ و سوالاتی از این نظیر

در مورد الگوریتم رنک برین گوگل مصداق ندارد، چون این الگوریتم از نظر مفهومی و علمی کاملا متفاوت بوده و یک مدل تفسیر عبارات جستجو محسوب می‌شود.

 

عملکرد الگوریتم RankBrain گوگل

الگوریتم RankBrain چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار است، ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد.درواقع الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و غیره نیز توجه داشته و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

برای مثال عبارات زیر را در نظر بگیرید:

  1. سفارش اینترنتی غذا
  2. سفارش اینترنتی غذا در تهران
  3. خرید اینترنتی غذا
  4. بهترین سایت برای خرید اینترنتی غذا
  5. سفارش غذا با تحویل فوری

همه‌ی این عبارات جستجو بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش اینترنتی غذا مناسب است؟” و گوگل نیز با الگوریتم RankBrain در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نشان دهد.

پس از اینکه گوگل این عبارات جستجو را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی خود به فاکتورهایی توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو به صورت پویا تعیین می‌شود.

الگوریتم رنک برین گوگل به مجموعه فاکتورهایی از قبیل:

  • اعتبار دامنه سایت
  • جدید بودن محتوای طراحی سایت
  • تنوع کلمات کلیدی موجود در متن سایت
  • تعداد و کیفیت بک لینک‌های سایت و غیره

توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر می‌دهد.

آماده سازی سایت برای الگوریتم رنک برین گوگل

الگوریتم رنک برین گوگل هنوز در ابتدای کار است و مفید بودن آن همچنان غیر قابل فرض است و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رتبه سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.

الگوریتم رنک برین در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند را هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:

  • بالا بودن نرخ بانس ریت یا نرخ بازگشت صفحات سایت
  • پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت
  • پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و غیره

از دیگر مسائل مهم در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که از دیدگاه گوگل آن سایت در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید کرده است. در شبکه‌های اجتماعی چه پست هایی را منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم RankBrain اهمیت داشتن استراتژی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد. و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند. نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]