اصطلاحات طراحی سایت

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / اصطلاحات طراحی سایت

اصطلاحات طراحی سایت

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

اصطلاحات طراحی سایت

اصطلاحات طراحی سایت ، زمان اقدام به طراحی سایت شما نیاز دارید که اصطلاحات معمول و پرکاربرد در طراحی سایت را بشناسید. این اصطلاحات به شما کمک می کنند تا بتوانید راحت تر به پاسخ سوالات خود در زمینه طراحی سایت برسید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

اصطلاحات طراحی سایت

دامنه (Domain)

دامنه همان نام یا آدرس سایت است که با پسوند های مختلف میتوان آن را برای سایت ثبت نمود. معروف ترین پسوند بین المللی .com و معروفترین پسوند ایرانی .ir است که برای سایتها با هر موضوعی قابل قرار دادن است.

هاست (Host)

میزبانی وب سرویسی است که به سازمانها و افراد اجازه خواهد داد که یک وب سایت یا صفحه وب را به اینترنت ارسال کنند.وب سایت ها در رایانه های خاص به نام سرور ها ذخیره می شوند.سپس کامپیوتر آنها به سرور شما متصل خواهد شد و صفحات وب سایت شما از طریق مرورگر به آنها تحویل داده خواهد شد.

وب سرور (web server)

یک وب سرور برنامه یا نرم افزاریست که با استفاده از HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) برای پاسخ به درخواست کاربران که صفحه خاصی از وب سایت را تقاضا می کنند.

صفحه وب (Web Page)

نوشته و عکس هایی که در سایت دیده میشود و درواقع در صفحات وب قابل دسترسی هستند.درنتیجه تمامی محتویات قابل دسترسی در یک صفحه وب قرار میگیرد.

وب سایت (Web Site)

یکی از اصلی ترین اصطلاحات طراحی سایت “وب سایت” است. که به مجموعه ای از صفحات وب مرتبط با یکدیگر را که مجموعه ای از فایلها را در قالب عکس، متن، فیلم، صوت و… در اختیار کاربر قرار می دهد گفته میشود و توسط آدرس مخصوصی که همان دامنه است قابل دسترسی است.

اچ تی ام ال (HTML)

HTML مخفف HyperText Markup Language است و زبان وب است.به عبارت ساده، HTML یک راه است برای طراح وب که به مرورگر وب خود بگویید که چگونه به قطعه کد نوشته شده دسترسی داشته و آنرا اجرا و نمایش دهد.

اصطلاحات طراحی سایت حرفه ای

صفحات ثابت (Static Page)

طراحی سایت استاتیک در واقع از قابلیت های ابتدایی زبان اچ تی ام ال بهره میگیرد. این صفحات هیچ پویایی ندارد و برای هر تغییر در آن می بایست صفحات اچ تی ام ال را تغییر داده و در سایت آپلود کرد.

صفحات پویا (Dynamic Page)

طراحی سایت داینامیک همانطور که از اسم آن مشخص است قابلیت تغییر محتویات در آن وجود دارد و بر خلاف طراحی سایت در کرج استاتیک برای ایجاد تغییر در آن نیازی به آپلود دوباره صفحات در سایت نیست. با برنامه نویسی این صفحات را هوشمند طراحی میکنند و قابلیت جستجو در سایت فقط توسط برنامه نویسی در صفحات پویا قابل انجام است.

صفحه اصلی (Home Page)

همانطور که از از اسم صفحه اصلی مشخص است، در صورتی که فقط نام دامین در مرورگر فراخوانی شود، اولین صفحه ای که در یک سایت قابل رویت خواهد بود همین صفحه است. صفحه اصلی سایت باید طوری طراحی شود که مشخص کننده موضوع آن سایت باشد.

نشانی وب (URL)

یکی دیگر از اصطلاحات طراحی سایت کرج URL است که مخفف کلمات Uniform Resource Locator به معنای نشانی وب است و به آدرس یک منبع در دنیای اینترنت گفته می شود. این منبع میتواند آدرس صفحه یک وب سایت و یا آدرس یک فایل باشد.

پی اچ پی (PHP)

PHP یک زبان برنامه نویسی است که بسته به موضوع و محتوای سایت و نیازی مشتری برنامه نویسی متفاوتی دارد. زبان PHP زبان باز و یا Open Source نامیده میشود. بدین معنی که برنامه نویسی آن قابل رویت است.

سایت فلش (Flash Site)

سایت فلش یا فلش سایت به سایتی میگویند که دربخش های زیادی از آن و یا در کل صفحات سایت از انیمیشنهای خاص استفاده شده باشد. این انیمیشها “فلش” نامیده میشوند و توسط برنامه های خاصی تولید میگردد.

ای اس پی (ASP)

ASP.NET یک پلت فرم توسعه وب است که یک مدل برنامه نویسی، یک زیرساخت نرم افزاری جامع و خدمات مختلف مورد نیاز برای ساخت برنامه های کاربردی قوی وب برای کامپیوتر و همچنین دستگاه های تلفن همراه را فراهم می کند.
ASP.NET در بالا از پروتکل HTTP کار می کند و از دستورات HTTP و سیاست ها برای تنظیم ارتباط د

ایجکس (Ajax)

ایجکس یک تکنولوژی مفیدی است برای سرعت بخشیدن به فراخوانی اطلاعات در صفحات وب. استفاده از ایجکس باعث خواهد شد که در فراخوانی مجدد اطلاعات احتیاجی به بروز کردن صفحه نباشد.

اینترو (Intro)

اگر به موسیقی علاقه‌مندباشید قطعاً با این عبارت آشنا هستید. در طراحی سایت در کرج نیز به آن بخش از سایت  گفته می‌شود که قبل از ورد به صفحه اصلی به شکل یک انیمیشن جذاب برای خوش آمد گویی و تبلیغ برای کاربران به نمایش گذاشته می شود.

جاوا اسکریپت (Java Script)

جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی در طراحی سایت است. که اجازه می دهد تا طراحان برای ایجاد تعاملات در صفحه وب از آن استفاده کنند.

سی اس اس (CSS)

HTML به تنهایی برای ایجاد صفحات وب زیبا کافی نیست.Cascading Style Sheets )CSS) یک روش برای طراحان برای ایجاد یک مجموعه بصری از قوانین طراحی سایت است که تعیین میکند که چگونه عناصر مختلف در یک صفحه بر روی صفحه نمایش توسط مرورگر نمایش داده شوند.CSS اجازه می دهد تا چیزهایی مانند رنگ متن، پس زمینه، اندازه، شکل و موقعیت تمام قسمت های مختلف یک صفحه تعیین شود.

کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی همان واژه های مهمی هستند که برای بالا بردن رتبه سایت مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا کلماتی را شامل میشوند که بیشتر در موتورهای جستجو مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

اسپم (Spam)

اسپم را به تقلب میشناسند چرا که روشهایی است برای گمراه کردن موتورهای جستجو. از اسپم ها برای بالا بردن رتبه سایت استفاده میشود و میتوانند با تکرار شدن یک کلمه کلیدی و یا همرنگ و نامرئی کردن آن کلمه در صفحه در صفحات سایت ذخیره شوند.

ربات (Robot)

ربات ها برای جستجو در صفحات مختلف وب مورد استفاده قرار می گیرند و درواقع موتوری است برای جستجوی صفحات وب، محتوا و لینک را شناسایی میکنند، صفحات جدید را پس از طراحی سایت شناسایی می کنند، صفحاتی که قبلا ساخته شده اند و هم اکنون تغییر پیدا کرده اند را شناسایی می کنند. رباتها را با نام crawlers و spider میشناسند.

ربات نوشتاری (Robots txt)

از دیگر اصطلاحات در طراحی سایت رباط نوشتاری یک فایل با پسوند txt است که متن ساده ای دارد اما کاربرد خوبی برای کنترل میزان دسترسی موتورهای جستجو را در یک سایت به عهده دارد.

متن نامرئی (Invisible Text)

در طراحی سایت Invisible Text نیز یک تقلب محسوب می شود اما به نحوی انجام می شود که به صورت همرنگ با زمینه سایت ذخیره میگردد. بدین معنی که اگر سایت بک گراند سفید داشته باشد، این متن ها نیز با رنگ سفید قرار میگیرند تا کاربران قابلیت شناسایی آن را نداشته باشند.

رنک صفحه (Page Rank)

پیچ رنک را به پیج رنک گوگل (Google Page Rank) میشناسند، چرا که یک سیستم منحصر به فرد ، مخصوص موتور جستجوگر گوگل است برای امتیاز دهی به سایت ها بنا به لینک هایی که در آن سایت شناسایی میشود.

سئو (Seo)

یکی از اصطلاحات طراحی سایت که بسیار از آن استفاده میشود سئو و یا بهینه سازی وب سایت است.بهینه سازی موتور جستجو (SEO) عمل افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب سایت شما از طریق نتایج موتورهای جستجو است.
به عبارت ساده، SEO یک فرایند است که در آن با استفاده از تکنیک های خاصی می توان سایت خود را بالاتر از سایت های دیگر در لیست های اصلی برای لیست های موتورهای جستجو بزرگ قرار داد.

دبیلو تری سی (W3C)

W3C مخفف (World Wide Web Consortium) کنسرسیوم جهانی وب می باشد.یک جامعه بین المللی است که سازمان های عضو، کارکنان بصورت تمام وقت در جهت توسعه استانداردهای وب با یکدیگر همکاری می کنند.

عنوان صفحه (Page Title)

کسانی که می خواهند وب سایت های خود را بهینه سازی سازند. باید عناصر کلیدی هر صفحه وب را درک کنند. یکی از این عناصر عنوان صفحه است. عنوان صفحه یا برچسب عنوان، متن اصلی است که یک صفحه وب را توصیف می کند. این دومین و مهمترین عنصر جستجو در صفحه و ساده ترین عنصر SEO می باشد.

کامنت (Comment)

توضیحات هر متن در کد، اسکریپت یا فایل دیگر یک برنامه است که به این معناست که توسط کاربر در حال اجرا برنامه دیده نمیشود.

استمینگ (Stemming)

این اصطلاح در جستجوی کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرد و خاصیت آن پیدا کردن مدلهای مختلف یک کلمه است. به طور مثال با جستجوی کلمه Fly میتواند Flyers و Flying را پیدا کند.

لرن فرکانسی (Learn Frequency)

با استفاده از این قابلیت موتورهای جستجو نرخ تغییرات صفحات وب را به دست می آورند و بعد از به دست آوردن این نرخ تغییرات به این صفحات رجوع می کنند.

لینک (Link)

لینک یا پیوند یک پل است بین دو صفحه وب که با آن میتوان از صفحه ای به صفحه دیگر رفت. پیوند را در اصطللاح Hyperlink کردن یک متن میگویند و در کد Href در صفحات HTML قرار میگیرد.

ALT tag
ALT(متن جایگزین) تگ در واقع متنی است که به عکس ها تعلق میگرید. این متن توضیحات آن عکس است و در تگ Alt قرار میگیرد.

متا تگ (Meta Tags)
برچسب های متا، قطعه متنی هستند که محتوای صفحه را توصیف می کنند. برچسب های متا در خود صفحه ظاهر نمی شود، بلکه تنها در کد صفحه نمایش داده می شود.

توضیحات متا (META Description)

برچسب متا توضیحات در HTML شامل ۱۶۰ کاراکتر مورد استفاده برای خلاصه کردن محتوای وب صفحه است. موتورهای جستجو گاهی اوقات از این جملات در نتایج جستجو استفاده می کنند تا بازدیدکنندگان قبل از اینکه بر روی آن کلیک کنند از یک صفحه اطلاع دارند.

کیورد متا (META Keywords)
و دیگر اصطلاح در طراحی سایت، متا کلمات کلیدی نوع خاصی از متا تگ هستند که در کد HTML یک صفحه وب ظاهر می شوند و به موتورهای جستجو نشان می دهند که موضوع صفحه چیست.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 2 میانگین: 5]