ترفندهایی برای طراحی سایت با اسکرول طولانی

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / ترفندهایی برای طراحی سایت با اسکرول طولانی

ترفندهایی برای طراحی سایت با اسکرول طولانی

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

اسکرول در سایت

اسکرول در سایت ، اگر نگاهی به سایت های جدید و ترندهای طراحی سایت بیاندازید خواهید دید. که دوره وب سایت های تک صفحه ای رو به اتمام نیست. وب سایت های طویل که برای مشاهده محتوای آنها باید به طور مداوم اسکرول بنمایید. تا به انتهای صفحه برسید، به سرعت در حال محبوب شدن می باشند. زیرا این روش به خوبی در تلفن های همراه جواب می دهد.

استفاده از این تکنیک دست طراح را در طراحی  سایت باز می گذارد اما این تکنیک ضعف هایی دارد. در این روش طراح سایت باید دقت بسیار زیادی به دسترسی، محتوا و انیمیشن داشته باشد. در این مقاله به ترفندهایی که باعث می شوند کاربر سایت را با اشتیاق اسکرول کند می پردازیم.

نکته: فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه میان کاربران نقش بسیار مهمی در محبوب شدن تکنیک اسکرول طولانی یا همان long scroll داشته . هر چه صفحه نمایش کوچکتر باشد، اسکرول طولانی تر خواهد بود.

1- محتواهای مهم را در  صفحه ابتدای قرار بدهید

کاربران به محض بارگذاری صفحه، اسکرول می کنند. ازین جهت توجه به محتوای بخش بالای صفحه اصلی بسیار مهم می باشد. محتوای قرار گرفته در این قسمت به سرعت توسط کاربر دیده شده و سبب شکل گیری برداشت اولیه یا impression از وب سایت شما می شود. کاربر کیفیت وب سایت را از این قسمت می سنجد. اگر محتوای قرار گرفته در این بخش جذابیت و کیفیت لازم را داشته باشد کاربر مشتاق به اسکرول کردن و بازدید از دیگر بخش های وب سایت خواهد شد.

نکنه:علاوه بر جلب نظر مخاطب، میتوان به تاثیر آن بر سئو صفحه نیز اشاره کرد. محتوایی که در نگاه اول به کاربر نمایش داده میشود از نظر گوگل بسیار با اهمیت است و همواره پیشنهاد کرده است که عنوان صفحه و توضیحاتی از محتوای آن در این بخش برای کاربر در دسترس باشد.

برای آنکه از اسکرول کردن کاربر اطمینان حاصل کنید، باید محتوایی ارائه کنید که جلب توجه بنماید. برای اینکار جذاب ترین محتوای خود را در بخش بالایی صفحه نخست قرار دهید. مثلا نکات جالبی را بگذارید که می دانید کاربر را مجذوب خود خواهند کرد. از تصاویر دلنشین در طراحی سایت در کرج خود استفاده کنید، بازدید کنندگان توجه زیادی به تصاویر می کنند.

2- از انیمیشین های کاربردی برای جذب کاربر استفاده کنید

استفاده از افکت های زیبای بصری مانند parallax scrolling و انیمیشن هایی که با اسکرول کاربر به نمایش در می آیند سبب مجذوب کردن کاربران خواهند شد. استفاده از آنها اسکرول کردن را به کاری فرح بخش تبدیل می کند. کاربر پس از هر بار اسکرول و نمایش انیمیشن کنجکاو شده و به اسکرول کردن ادامه میدهد تا انیمیشن های بعدی را هم ببیند.

مثلا می توانید سایت خود را به قسمت های قابل اسکرول مختلف قسمت بنمایید و در هر قسمت محتوای خود را با استفاده از انیمیشن های خلاقانه معرفی بفرمایید. با هر اسکرول انیمیشن ها به نمایش درآمده و با حرکتی خلاقانه کاربر به قسمت بعدی راهنمایی می شود.

پارالاکس افکت پرطرفدار دیگری می باشد که سبب لذت بخش نمودن اسکرول می شود. استفاد از این افکت سبب عمق دهی به تصاویر شده و اینطور به نظر می رسد که عکس پس زمینه با سرعت کمتری از متن روی آن حرکت می کند. اگر می خواهید  سایتی خلاقانه طراحی کنید که راوی داستانی خطی است، استفاده از تکنیک اسکرول طولانی همراه با افکت پارالاکس سبب ایجاد تجربه ای لذت بخش برای کاربر خواهد شد.

نکته: تکنیک هایی مانند Lazy Images به شما کمک میکند تا تصاویر را تنها هنگامی که در دیدرس کاربر هستند لود کنید و با این روش زمان اولیه لود صفحه را کاهش دهید.

3- منوی سایت را همیشه در دسترس کاربران قرار بدهید

منوی سایت قسمتی تعیین کننده در تجربه مثبت یا منفی کاربر از سایت را دارا می باشد. یکی از ریسک های استفاده از تکنیک اسکرول طولانی در طراحی سایت کرج، سردرگم نمودن کاربران می باشد. اگر هنگام اسکرول کردن منو ناپدید شود، کاربر برای دسترسی به منو باید دوباره به صفحه اول سایت اسکرول و مسیر رفته را برگردد. این عمل کاربران را گمراه کرده و حوصله او را سر خواهد برد.

راه حل: استفاده از یک منوی استیکی sticky در طراحی سایت به کاربر نشان می دهد. در حال حاضر در کدام بخش از سایت قرار دارد. و چطور میتواند به سایر بخش ها دسترسی داشته باشد.

صفحه نمایش موبایل کوچکتر از صفحه نمایش کامپیوتر است، بنابراین استفاده از منوی استیکی بخش اعظم صفحه را اشغال خواهد کرد. یکی از روش های حل  این موضوع، برنامه نویسی منو به گونه ای است که وقتی کاربر به پایین اسکرول می کند تا مطالب بیشتری را بخواند منو ناپدید شده و هنگام بازگشت به بالا منو پدیدار شود.

4- از Scroll Hijacking استفاده بنمایید

سایت هایی که از اسکرول های جکینگ (scroll hijacking) استفاده می نمایند کنترل اسکرول مرورگر را به دست گرفته و عملکرد آن را نیز تحت الشعاع  قرار می دهند. استفاده از این روش عالی نمی باشد چون کاربر دیگر کنترل کاملی بر اسکرول صفحه نداشته و نمی تواند رفتار آن را پیش بینی بنماید.

5- با المان های گرافیکی مسیر حرکت کاربر را در سایت مشخص بنمایید

یک ترفند زیرکانه قرار دادن فلشی که به سمت پایین نشانه رفته یا قرار دادن متن “لطفا اسکرول کنید” است، با این کار به کاربر اطلاع می دهید که بخش اعظم محتوا در پایین صفحه قرار دارد.

گاهی اوقات بهترین روش برای تشویق کاربران به اسکرول، درخواست کردن از آنهامی باشد. به طور واضح به آنها بگویید که محتوای بیشتر در پایین صفحه قرار گرفته است.

المان قرار گرفته در این بخش اگر متحرک باشد جلب نظر بیشتری برای کاربر خواهد داشت. همچنین میتوانید از رنگ دیگری برای این تصویر یا متن استفاده بنمایید تا از محتوای دیده شده در صفحه متمایز باشد. اگر المان تشویق کننده برای اسکرول قابل کلیک باشد کاربر میتواند به راحتی به بخش مورد نظر شما راهنمایی شود.

نتایج کلی

استفاده از اسکرول طولانی می تواند باعث تجربه ای مجذوب کننده برای کاربران شود. می توان مسیر سفر را همانند مقصد لذت بخش نمود. زمانی که کاربران محتوای یک سایت را بپسندند و رابط کاربری را خلاقانه بیابند، به طول صفحه توجهی نخواهند کرد. ولی در مقابل باید به حجم صفحه و مدت بارگذاری آن نیز دقت کنید. طولانی بودن اسکرول نباید زمان انتظار کاربران برای لود شدن کامل صفحه را افزایش دهد.

برای مشاهده نمونه ها پیشنهاد میکنیم به  نمونه کارهای طراحی سایت در منسیکس مراجعه نمایید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 3 میانگین: 5]