انواع منو در طراحی سایت

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / انواع منو در طراحی سایت

انواع منو در طراحی سایت

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

انواع منو در طراحی سایت

انتخاب منو مناسب زمان طراحی سایت یکی از نکات مهم در طراحی سایت محسوب می شود، اگر بازدیدکنندگان بعد از ورود به وب سایت برای رفتن به صفحات دیگر دچار سردرگمی شوند قطعا وب سایت شما را ترک خواهند کرد و یا دیگر به سایت شما نخواهنند آمد.

منوها در طراحی سایت انواع مختلفی دارند:

1)نوار منوی افقی

نوار منوهای افقی بطور بسیار گسترده ای در طراحی سایت در کرج استفاده می شوند و محل قرار گیری آنها عموما در بالاو هدر سایت و نزدیک به آرم سایت در تمامی صفحات قرار می گیرند. منوهای نوار افقی می توانند بصورت متنی، دکمه شکل یا بصورت دکمه های برجسته طراحی شوند.

این مدل منو انتخاب ساده و مناسبی برای سایت های مختلف می باشد.برای افزایش لینک ها این سیستم می تواند با منوها کشویی طراحی شود.

این نوع منوها برای سایتهایی که ساده و خلوتند مناسب است، به این معنی که برای سایت هایی که منوهای زیادی نیاز دارند، مناسب نیست.

کاربرد:

این نوع منو برای طراحی سایت های آموزش آنلاین، فروشگاههای اینترنتی با محصولات مشخص و بطور کلی کسب و کارهایی با خدمات محدود یا سایت هایی که می خواهند صفحات سایت خود را خلوت نگاه دارند مناسب است.

2)منوهای عمودی

هنگامی که زبانه های منو از بالا به پایین پشت سر هم قرار میگیرند منوعمودی می شود که خصیصه آن معمولا سه خط موازی یا علامتی این چنین در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد که با کلیک روی آن منوعمودی باز می شود.منوهای عمودی می توانند شامل لینک های متنی باشند.اینگونه منوها بیشتر برای طراحی سایت های شلوغی که لینک های زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی سیستم منوهای عمودی، لیستی طولانی از لینک های عمودی می شوند.
این نوع منو برای طراحی سایت هایی با زمینه کاری مثل طراحی سایت رستوران، سایت های مد و سایت های از این دسته می باشد.
اما سعی کنید برای تعداد لینکها محدودیت داشته باشید زیرا وجود تعداد بیش از حد و زیاد لینک ها باعث سنگین شدن سایت می شود.

3)منوی کشویی بالا به پایین

این گونه منوها به چندین زیر مجموعه دسته بندی می شوند و با قرار گرفتن موس روی هر دسته، زیر منوهای به ترتیب و بصورت از بالا به پایین استفاده می شوند. اینگونه ساختار منوها بیشتر در منوهای افقی کاربرد دارد. با استفاده از این منو می توان محصولات یا خدماتی که دارای چندین زیر مجموعه هستند را نمایش داد.

گزینه ای مناسب برای طراحی سایت های با محصول زیاد و شلوغ است که در عین امکان اضافه کردن محصولات زیر مجموعه، باعث افزایش دسترسی بهتر به صفحات داخلی سایت میشود.همچنین به بازدیدکنندگان کمک می کند منوهای و دسته بندی ها را به راحتی و بهتر مشاهده کنند.

گاهی تا زمانیکه موس روی دسته بندی قرار نگیرد امکان دارد بازدید کننده متوجه نشود منوها دارای دسته بندی اند.

4)منوهای Fly-out

منوهای آکاردئونی که زیرمنوها بصورت عمودی و در کنار منوی اصلی باز می شوند.مانند منوهای کشویی این سیستم به سایت نظم می بخشد.

انواع منوهای آکاردئونی:

منوهای شناور: زمانیکه می خواهید لیستی با پنجره های کوتاهی داشته باشید

منوهای درختی: زمانیکه می خواهید به منو لینک ها ظاهری مرتب و حرفه ای ببخشید.

این منو مانند منو قبلی ممکن است باعث شود بازدید کننده متوجه نشود منو اصلی دارای زیر منو است. اما در عوض بازدید کننده را به سرعت به سمت هدف و مقصدی که دارد هدایت می کند.

5)منو موجود در فوتر

این نوع منو که در فوتر در طراحی سایت قرار میگیرد، زمانی کاربرد دارد که لینکها و مطالب زیادی در سایت باشد که قسمت هدر جایی برای لینک های بیشتر نداشته باشد یا زمانیکه طول صفحه سایت به قدری بلند است که کاربر وقت اسکرول صفحه به سمت بالا و دسترسی به منوهای موجود در هدر را ندارد.

و اما نمی توان برای طراحی سایت فقط از منو پایین بعنوان منو اصلی سایت استفاده کرد چراکه هیچ کس مایل نیست برای دسترسی به صفحات دیگر صفحه را به سمت پایین اسکرول کند.

6)منوی همبرگری

یکی از تکنیک های جدیدی که طراحی سایت کرج برای رسپانسیو کردن سایت انجام میشود ، استفاده از Burger Menu یا همبرگر منو است.
نماد همبرگر منو ها یک مربع کوچک است که در آن سه خط افقی قرار دارد.درست شبیه یک همبرگر.علت این نوع نام گذاری هم همین است.

کاربرد مفید این منو این است که هرچه فضای بیشتری در طراحی سایت در کرج باشد ، جا برای گذاشتن مطالب بیشتر و زیبا تر، بیشتر است.این منو ها وقتی جمع میشوند فقط یک مربع کوچک از خود به حای میگذارند و بقیه صفحه در اختیار شما خواهد بود.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 4 میانگین: 5]