موتور جستجوی همه كاره

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / موتور جستجوی همه كاره

موتور جستجوی همه كاره

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

موتور جستجوی سایت

موتور جستجوی سایت ، امروزه غیر از گوگل كه یكی از بزرگترین شركتهای جستجو كه اطلاعات دو سوم از پایگاههای اینترنتی را در اختیار دارد.

و بیشترین سرمایه گذاریها را در زمینه تحقیقات و جذب نیروهای زبده دانشگاهی مینماید. همچنین غیر از یاهو و مایكروسافت، شركتهای نوپا و تازه تاسیس زیادی در این زمینه به وجود آمده اند.

Ron Convey كه یكی از اولین سرمایه گذاران تبلیغاتی گوگل بوده و دو سال است. سرمایه گذاریش را متوجه اینگونه شركتها كرده است. میگوید:”صنعت جستجو در دوران طفولیت خود قرار دارد و تنها دهدرصد از ظرفیت آن مورد استفاده گرفته است”.

وی معتقداست روشهای نوین جستجو از دل این شركتها بیرون خواهند آمد. 
كانوی برای سرمایه گذاری در این شركتها كه هر روز نیز به تعداد آنها افزوده میشود. با گزینه های متعددی روبهروست.

بنا به گفته یكی از محققان VentureOne در داوجونز، ۴۷ شركت فعال در این صنعت پرسود در سال گذشته ۲۶۳ میلیون دلار سرمایه جذب كرده اند. این میزان سرمایه گذاری از سال ۲۰۰۲ كه رقمی بالغ بر ۵۸ میلیون دلار در نُه شركت تازه تاسیس سرمایه گذاری شد.

سیلی پس از خشكسالی

همچنان رشد داشته است. به گونهای كه Bradley J. Horowitz، مدیر توسعه فناوری شركت یاهو از آن به عنوان “سیلی پس از خشكسالی” تعبیر میكند. 

ظهور این تعداد شركت جدید، رنسانسی در فناوری ایجاد كرده است و اولین تاثیر محسوس آن را كاربران اینترنتی در خواهند یافت. در حالی كه گوگل و دیگر شركت های بزرگ جستجو از یك الگوی ثابت برای نشاندادن نتایج به كاربران استفاده میكنند.

(یعنی نوشتن كلمه مورد نظر در كادر مستطیل شكل و سپس ظاهر شدن ده لینك آبی رنگ در زیر آن). این شركتها به روشهای جدیدی چه در طراحی واسط كاربر و چه در فرمولهای جستجو رو آورده اند.

یكی از این روش های جدید پیشنهاد میكند. كه به جای استفاده از آن جعبه جستجوی ساده همیشگی و یا اتكای صرف به گوگل برای یافتن نتایج، از موتور جستجوی طراحی سایت استفاده شود.

كه تخصصیتر هستند و برای هر كاری روش جستجوی مخصوص دارند. مثلا یك جستجوگر برای وبلاگها دیگری برای ویدیو كلیپ ها و دیگری برای موضوعات عمومی. این تغییر روش در جستجو، همان اثری را در دنیای موتورهای جستجوگر میگذارد.

ورود تلویزیون های كابلی بر دنیای رسانه

كه ورود تلویزیون های كابلی بر دنیای رسانه گذاشت. و با ارائه صدها كانال تلویزیونی مختلف از تاریخ گرفته تا آشپزی، به برتری بلامنازع سه شبكه بزرگ رسانهای ABC ،CBS و NBC در ایالات متحده خاتمه داد.

مدیر عامل شركت Become.com، از موتورهای جستجو در زمینه خرید اینترنتی، میگوید: “مردم به دنبال موتورهای جستجویی می گردند كه هدفمند باشد و جستجوگرهای فعلی نمیتوانند به این خواسته آنها را پاسخ دهند”. 

كار شركتهای كوچك، متفاوت از شركتهای بزرگی مانند یاهو و گوگل است. در شركتهای بزرگ، با صرف میلیونها دلار، موتورهای جستجوی قدرتمندی طراحی شده اند كه با الگوریتمهای پیچیده ریاضی كار میكنند.

و با یك كلیك میلیاردها صفحه اینترنتی را مرتب میسازند. انتخاب مینمایند و رتبه دهی میكنند. كاری كه همانندسازی آن از نظر فنی برای شركتهایی چون مایكروسافت نیز بسیار مشكل است.

در عوض در شركتهای كوچكتر سعی می شود بخش های دست نخورده و سادهتری كه هزینه كمتری میبرند. بررسی شوند تا با ارائه راه كارهای تازه، سهمی از بازار نیز در اختیار آنان قرار گیرد.

America Online

 البته معمولا شرایطی به وجود می آید كه این شركت ها مجبور به فروش ابداعات خود به شركت های بزرگتر می شوند. در طول دو ماه گذشته MSN مایكروسافت، یاهو و America Online تمامی شركتهای تازه كاری را كه در زمینه موتورهای جستجو كار میكردند.

با مبلغی كه بین ده تا پنجاه میلیوندلار برآورد میشود، خریدند. Conevey میگوید: “۷۵ درصد شركتهایی كه در زمینه جستجو كار میكردهاند یا خریداری شدهاند و یا فعالیت آنها از نظر تجاری توجیهناپذیر شده است”. 

با توجه به حجم بالای شركتهای ثبت شده در این زمینه، احتمال توجیه ناپذیر شدن آنها از نظر اقتصادی و در نتیجه از رده خارج شدنشان بسیار زیاد است. این شركتها از یك سو علاقمندند به عنوان مجموعه های معتبر گردآوری داده مورد توجه قرار گیرند.

ولی از سوی دیگر تحتتاثیر تحقیقات سیاسی شركت هایی مانند گوگل یا یاهو مجبور میشوند. استراتژی خود را تغییر دهند. و چشم انداز از قبل طراحی شده خود را از دست بدهند. 

● كمبود نیروی متخصص

شركتهایی مانند گوگل اشتهای فراوانی برای استخدام نیروهای متخصص دانشگاهی دارند. چندان كه این امر موجب خالی شدن كلاسهای درسی دانشكدههای كامپیوتر دانشگاههایی مانند واشنگتن و استنفورد شده است.

مایكروسافت و یاهو نیز دست كمی از گوگل ندارند. این میزان جذب نیرو باعث شده است. كه شركتهای كوچكتر در تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود با چالشهای زیادی روبهرو شوند و گاه در اثر این كمبود نیرو، فعالیت خود را متوقف كنند.

این مصیبت بر سر شركت تازه تاسیس Evergreen Innovation نیز آمد. و كانوی كه برای كمك به شركتهای كوچكتر دست به تاسیس آن زده بود، كار را متوقف نمود و به فعالیت سابق خود، یعنی سرمایهگذاری بازگشت. 

با كمی تامل و دقت میتوان در كنار این مشكلات، فرصتهای زیادی را نیز برای كار یافت. به عنوان مثال، چندین سال پیش گوگل با ارائه روشی، به تحلیل ارجاعات انجام شده به یك سایت پرداخت تا مهمترین طراحی سایت در کرج را عمدتا براساس پرارجاع ترین سایت انتخاب كند.

موتورهای جستجو

اما امروزه برخی از موتورهای جستجوی جدید سعی میكنند. به منظور ارائه نتایج بهتر، پیشفرضهای كاربر را نیز در الگوریتم جستجو وارد نمایند. به عنوام مثال شاید از نظر فردی كه به دنبال یك مغازه دوچرخه فروشی است.

مهمترین سایت، پرارجاع ترین سایت در منطقهاش و یا بهترین طراحی سایت در کرج  از نظر بازدید كنندگان باشد. David Hayden مدیر عامل یك شركت تازه تاسیس جستجو به نام Jeteye Technologies میگوید: “خیلی جالب است اگر بتوان دانش انسانی را نیز در الگوریتم جستجو دخیل كرد”. 

این روش “جستجوی اجتماعی” كاری است كه برای اولین بار یاهو آن را انجام داد. و برای تقویت پایگاههای اطلاعاتیش، در سال گذشته حداقل پنج شركت را كه به دنبال تهیه فهرستی از تشكیلات موجود در جامعه بودند خرید.

Horowitz از یاهو میگوید: “اعتقاد ما این است كه با كمك مردم بهتر میتوان جستجو كرد”. 
این روش، تنها یكی از پیشنهادهای شركتهای جدید جستجو به منظور پاسخ به نیاز كاربران است. برخی روش دیگری را برای این كار پیشنهاد میدهند كه عبارت از سایت های دارای طبقه بندی است.

یاهو و گوگل

سایت هایی مانند یاهو و گوگل در فیلتركردن میلیاردها صفحه و ارائه فهرستی مرتب از مرتبطترین نتایج جستجو مهارت زیادی پیداكرده اند. اما نتوانسته اند در حوزههایی مانند خرید و فروش املاك و مستغلات و سلامت و پزشكی نتایج خوبی ارائه دهند. 

حال باید پرسید چرا؟ این دلیل كه ممكن است موتور جستجو منظور كاربر را از آن چند كلمه ای كه در كادر وارد كرده است. به درستی متوجه نشود. به عنوان مثال اگر فردی وارد طراحی سایت کرج گوگل شود.

و كلمه “Xbox” را وارد نماید معلوم نیست كه آیا این فرد به دنبال علاقمندان افراطی Xbox است. و یا فهرستی از بازیهای این كنسول، و یا اینكه می خواهد یك دستگاه بازی Xbox بخرد. اما اگر شخص همین كلمه را در موتور جستجویی كه مخصوص خرید است وارد نماید منظور او روشن می شود. 

همزمان با توسعه این روش در شركتهای تازهكار، سایت های جستجوی بزرگ نیز اقدام به توسعه موتورهای جستجوی خود بر این اساس كرده اند. اما شاید توانمندی فنی آنها نتواند در این زمینه كاری از پیش ببرد.

اطلاعاتی از قبیل كاریابی

چرا كه اطلاعاتی از قبیل كاریابی یا املاك و مستغلات، اطلاعاتی موقتی هستند. و كمتر پیش می آید كه از سایت دیگری به آنها ارجاع داده شود. و بنابراین توانمندی موتورهای جستجو در یافتنِ بیشترین تعداد ارجاع به یك لینك، در اینجا به كار نمی آید.

بهعلاوه، ممكن است شركتهای كوچكتر در صنایعی كه بر پایه ارائه اطلاعات به مشتریان فعالیت میكنند. با اقبال بیشتری روبه رو شوند. زیرا در این حوزهها دادهها همانند طلا ارزش دارند.

و حضور گوگل و موتور جستجوی سایت در آنجا مثل یك تهدید میماند. Theresia Gouw Ranzetta عضو مدیریتی بنگاه Accel Partners و از پشتیبانهای سایت املاك Trulia.com.

میگوید: “در حوزه كاری ما اطلاعات عبارتند از: تصاویر، صورت كالاها، اطلاعات جدید یا دقیق از محصولات. از این رو هیچگاه اطلاعات خود را در اختیار تحلیلگرهای لینك نمیگذاریم”. 

ظهور و فعالیت گسترده شركتهای جدید، باعث تعطیلی شركتهایی مانند گوگل نخواهد شد. و در عمل نیز ابتكارات و نوآوری های آنها در اختیار شركت های بزرگ قرار میگیرد.

اما این كار تلنگری به بزرگان جستجوست تا با فعالیت بیشتر، روشهای جدیدتر و كارآمدتری را پیش روی كاربران اینترنت قرار دهند. موتور جستجوی سایت.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 5 میانگین: 5]