محتوای تکراری و تأثیر آن در رتبه بندی موتورهای جستجو

خانه / آموزشی / محتوای تکراری و تأثیر آن در رتبه بندی موتورهای جستجو

محتوای تکراری و تأثیر آن در رتبه بندی موتورهای جستجو

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو ، یکی از مشکلات عمده‌ای که بسیاری از طراحی سایت‌ ها با آن روبرو هستند. محتوای تکراری می‌باشد. از آنجا که موتورهای جستجو جهت خزیدن و تجزیه و تحلیل این صفحات زمان صرف می‌نماید. لذا در کیفیت نتایج جستجو نیز تأثیر می‌گذارد.

حال چگونه می‌توان این مشکل را یک‌بار برای همیشه رفع نمود.

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی این مشکل بپردازیم و مشاهده خواهید نمود. که چگونه محتوای تکراری بروی نتایج جستجو، رضایت کاربران و از همه مهم‌تر بر روی سئوی سایت تأثیر می‌گذارد. در مقاله بعدی به ارائه روش‌هایی برای رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری تعاریف مختلفی دارد که در زیر به سه مورد از آن اشاره شده است:

  • تعریف اول: گاهی کل محتوای یک صفحه با صفحه همسان دیگری مشابه است.
  • تعریف دوم: گاهی تگ عنوان و شرح یک صفحه با صفحه دیگر تشابه دارد.
  • و تعریف سوم: در برخی مواقع نیز عنوان و شرح یک صفحه مشابه نیست اما متون آن یکسان است.

چگونه محتوای تکراری ایجاد می‌شود؟

یکی از دلایل رایج برای ایجاد این مشکل، کپی نمودن یک متن در صفحات متفاوت با URL های متفاوت می‌باشد. و دلیل دیگر آن به استفاده از تکنیک‌های قدیمی و برنامه نویسی ضعیف بدون توجه به قوانین سئو در طراحی و پیاده سازی طراحی سایت در کرج بر می‌گردد.

چرا محتوای تکراری یک مشکل است؟

برای درک مشکلاتی که محتوای تکراری ایجاد می‌نماید، بهتر است این مورد را از نقطه نظر موتورهای جستجو بررسی نمود. موتورهای جستجو ابتدا در صفحات سایت می‌خزند، پس از آن نسبت به تجزیه تحلیل آن اقدام می‌نمایند. و زمانیکه مراحل انجام شد، به هر یک از صفحات امتیازی می‌دهند.

هنگامی که کاربر کلمه‌ای را در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری وارد می‌نماید. ابتدا جدول شاخص‌های خود را بررسی و سپس نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد. که هر چه این کار سریع‌تر انجام شود بهتر است.

زمانیکه صفحاتی با محتوای تکراری داریم اولاً موتورهای جستجو زمان زیادی را برای ایندکس نمودن آن‌ها صرف می‌نمایند. و از طرفی هنگامیکه کاربران در نتایج جستجو صفحاتی با مطالب یکسانی ببینند. به طور حتم، کلمه کلیدی خود را تغییر خواهند داد و یا کلا از جستجو منصرف می‌شوند.

بنابراین محتوای تکراری بر روی رضایت کاربران تأثیر می‌گذارد زیرا نتایج جستجوی با کیفیتی نداریم.

آیا محتوای تکراری بر رتبه سایت در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد؟

گوگل در آخرین آپدیت خود با نام گوگل پنگوئن سعی نموده که صفحاتی با محتوای تکراری را به عنوان اسپم بشناسد و به انها امتیاز منفی می‌دهد.

موتورهای جستجو همیشه در پی یافتن مطالبی یکتا از URL های شما هستند تا نتایجی بهتر به کاربران خود نشان دهند. وقتی چند صفحه با URL متفاوت و محتوای یکسان را معرفی می‌کنیم، ابتدا محتوای تکراری را شناسایی می‌کند. سپس سعی می‌کند که صفحه اورجینال را بیابد که به طور معمول این انتخاب را بر اساس عمر صفحه، رنک صفحه و خیلی از گزینه‌های دیگر انجام می‌دهد.

اما تکرار این کار ممکن است موجب شناسایی طراحی سایت کرج یا وبلاگ شما به عنوان اسپمر شود. که در نهایت موجب حذف آدرس و اطلاعات شما از لیست جستجو و پایگاه داده موتورهای جستجو می‌گردد. در صورتیکه تعداد صفحات تکراری را کاهش دهید در این صورت اعتماد موتورهای جستجو را جلب خواهید کرد که این بر روی رتبه سایت شما تأثیر می‌گذارد.

از طرفی در صورتی که محتوای تکراری داشته باشد در نتایج جستجو پراکنده می‌شود. و در نتیجه بر روی کاهش رنک صفحه تأثیر می‌گذارد. زیرا در حالت عادی بازدیدها به یک مطلب تعلق می‌گیرد و رنک آن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و روشن است. که اگر این رنک را بین چندین صفحه تقسیم کنیم در نهایت رنک تمام انها کاهش می‌یابد.

پس به طور کلی استفاده از محتوای تکراری در  طراحی سایت ، تاثیر مخربی بررتبه‌ بندی سایت در موتورهای جستجو دارد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش ترافیک وبسایت شد و در نتیجه کاهش درآمد وبسایت را به دنبال داشته باشد.

برای جلوگیری از این مشکل، باید از محتوای منحصر به فرد و با کیفیت استفاده کنیم و از محتواهای غیرضروری پرهیز کنیم. همچنین، استفاده از تکنیک‌های سئوی سیاه مانند کپی کردن محتوای دیگرسایت ها و انتشار آن در وبسایت خود، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و باعث کاهش رتبه بندی سایت شما  در موتورهای جستجو میشود.

چگونگی برطرف کردن مشکل محتوای تکراری در طراحی سایت در کرج

 با کمی دقت می‌توان با در نظر گرفتن راه حل هایی جلوی بروز محتوای تکراری در سایت را گرفت. در ادامه برخی از ان هارا برایتان شرح داده ایم:

1- انجام ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ redirect) یا ریدایرکت دائم

ریدایرکت 301 پیامی حاوی «محتوای این صفحه برای همیشه انتقال داده شده است به صفحه …» به موتورهای جستجو ارسال می‌نماید و در نتیجه خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو وقتی به صفحه‌ای با ریدایرکت 301 می‌رسند اگاه می‌شوند که به جای این صفحه باید صفحه مقصد را بخزند و آن را ایندکس کنند.

2- استفاده از تگ “Rel=Canonical”

 برای حل مشکل محتوای تکراری، استفاده از تگ “Rel=Canonical” می باشد. این تگی است که برای مراجعه به منبع اصلی محتوای صفحه در سورس کد یک وب‌سایت درج می‌گردد. به این ترتیب، شما به موتورهای جستجو مانند Google می‌گویید که کدام URL ترجیح داده شده است و باید در نتایج جستجو ظاهر گردد.

3- استفاده از کد noindex, follow

شما میتوانید با این کد به خزنده‌های گوگل بگویید که وب‌سایت شما نباید ایندکس گردد. ربات‌های گوگل قادر هستند صفحه وب‌سایت شما را بخزند اما آن را ایندکس نمی‌کنند؛ به عبارت دیگر آن را در صفحه نتایج جستجو به نمایش نمی‌گزارد.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 2 میانگین: 5]