۴۸ هزار دامنه سایت روی پسوند IR

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / ۴۸ هزار دامنه سایت روی پسوند IR

۴۸ هزار دامنه سایت روی پسوند IR

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

دامنه سایت

دامنه سایت ، با گسترش روز افزون ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای جهان، استقبال طیف های مختلف مردم از شاهراه جهانی اطلاع رسانی، با افزایش کمی و کیفی قابل توجهی رو به رو شده است.

جمعیت کاربران وب که تا قبل از دهه ۹۰ میلادی، به کم تر از ۱۰ میلیون نفر می رسید. اکنون پس از گذشت دو دهه، به بیش از یک میلیارد کاربر دست یافته است.

اکنون جمعیت کاربران وب، تقریبا به اندازه جمعیت کشور چین است. این واقعیتی غیر قابل انکار است. که جامعه اطلاعاتی جهان، به زودی با رشدهای تصاعدی دیگری رو به رو خواهد شد.

اگرچه نگرانی ها از افزایش شکاف دیجیتالی (Digital Divide) در کشورهای جهان سوم و آفریقایی، بخصوص در حوزه کاربری زنان، همچنان ادامه دارد.

لکن عزم جهانی برای گسترش بیش از پیش وب و نسل های جدید آن در پنج قاره جهان، نویدبخش چشم اندازهای جدیدی به سوی استقرار هر چه بهتر دهکده جهانی مک لوهان در دهه دوم هزاره سوم است.

دامنه ir.

دامنه .ir یکی از دامنه‌های اینترنتی ملی ایران در طراحی سایت کرج و ایران است. این دامنه توسط سازمان رایانامه و اینترنت ایران (ICT)  برای افراد و سازمان‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، ارائه می‌شود.

در حال حاضر، دامنه .ir برای ثبت نام در سطح دوم (مانند example.ir)  و سطح سوم (مانند example.co.ir)  در دسترس است. همچنین، برای افراد و سازمان‌هایی که دامنه .ir را ثبت کرده‌اند، امکان ثبت زیر دامنه‌هایی مانند mail.example.ir و یا shop.example.ir  نیز فراهم است.

استفاده از دامنه .ir برای وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی محلی، به عنوان یک شناسه ملی، می‌تواند به بهبود شناسایی آن‌ها در داخل ایران کمک کند. همچنین، این دامنه برای کسب و کارهایی که در بازار ایران فعالیت می‌کنند، می‌تواند یک ابزار موثر برای جذب مشتریان جدید باشد.

در کل، دامنه .ir یکی از دامنه‌های محبوب برای افراد و سازمان‌هایی است که در ایران فعالیت می‌کنند و می‌خواهند شناسایی ملی خود را در اینترنت بهبود بخشند.

ارتباطات جهانی

ایران در این مسیر پر فراز و نشیب ارتباطات جهانی، سابقه ای کمتر از دو دهه در اختیار دارد. و عنفوان جوانی حوزه IT را تجربه می کند. اما همین عزم جوانی باعث شده است.

تا ایران و ایرانیان در مقوله وب و تولید محتوا در سرزمین دیجیتالی وب، با وجود همه موانع ساختاری و ابزاری موجود، به آینده ارتباطات در سرزمین پارس امیدوار باشند.

اگر چه بانکداری و تجارت الکترونیک، در کنار آموزش مجازی، چند سالی است که در کشور نهادینه شده است. اما چند میلیون کاربر وب ایرانی، در قدم های اول در آشنایی با سرزمین دیجیتال، رفتار آماتوری محض نداشته اند.

با آنکه هنوز طراحی سایت های فارسی در میان پایگاه های علمی و عمومی جهان از اقبال و مشهوریت جهانی برخوردار نیست. اما توجه جهانی به تارگاه هایی مانند ایسنا isna.ir، پرشین بلاگ persianblog.com و ایران داک irandoc.ac.ir، نشان می دهد.

که تقویت زیرساخت های اطلاع رسانی و ارتباطات مجازی در کشور، می تواند رهیافت های خوبی برای جامعه اطلاعاتی کشور به همراه داشته باشد. یکی از این اقبال های ملی، مربوط به پسوندهای کشوری ایران.ir است.

• استقبال از .IR

استقبال از ثبت دامنه سایت روی پسوندهای کشوری ایران .IR در سال های اخیر افزایش یافته است. پسوند.ir به عنوان یکی از صدها پسوند رسمی بین المللی از سوی اینترنیک internic.net شناخته می شود.

که مسوولیت مدیریت و ثبت دامنه روی آن، از ۱۰ سال گذشته تا کنون به پژوهشگاه دانش های بنیادی ایران (مرکز تحقیقات فیزیک نظری سابق) سپرده شده بود. وب سایت www.nic.ir، پایگاه رسمی ثبت دامنه روی پسوندهای کشوری ایران به شمار می رود.

اکنون قریب به ۴۸ کارگزار رسمی، به عنوان Reseller کار ثبت دامنه را برای علاقه مندان انجام می دهند.

فهرست این کارگزاران در نشانی؛http://www.nic.ir/ResellerList.asp دردسترس است. اگر به غیر از این کارگزاران می خواهید مستقیما از طریق سایت رسمی نسبت به ثبت دامنه اقدام کنید.

دریافت یک Nic Handle

ابتدا باید به نشانی؛ register.nic.ir//https:مراجعه کنید. و پس از دریافت یک Nic Handle، نسبت به فرآیند ثبت اقدام کنید.

همان طور که می دانید، پسوندهای اینترنت به دو دسته پسوندهای عمومی (GTLD(General Top Level Domain) و پسوندهای کشوری (ccTLD(Counter Code Top Level Domain تقسیم بندی می شوند.

مشهورترین پسوندهای GTLD را می توان پسوندهای.COM-.NET-.ORG-.INFO دانست که برای ثبت دامنه روی آنها، هیچ مدرک و سندی دال بر صلاحیت شخص ثبت کننده (Registrar) از سوی کارگزار ثبت دامنه طراحی سایت در کرج ، درخواست نمی شود.

بیش از ۹۰ میلیون دامنه تا کنون بر اساس اعلام webhosting.info در اقصی نقاط جهان ثبت شده است. که ایالات متحده و آلمان به ترتیب با ۵۱ میلیون دامنه و ۴ میلیون دامنه ثبت شده. دو کشور پیشرو در ثبت و راه اندازی وب سایت در اینترنت هستند.

پسوندهای cctld نیز پسوندهای مربوط به کشورهای جهان است. مانند.ir-.de-.fr که به ترتیب پسوندهای رسمی کشورهای فرانسه، آلمان و ایران هستند.

پسوندهای متعددی روی پسوند کشوری ایران تعبیه شده است که عبارتند از:

۱) gov.ir جهت استفاده سایت وزارتخانه ها
۲) ac.ir جهت استفاده سایت مراکز تحقیقاتی و علمی کشور
۳) org.ir جهت استفاده سایت سازمان های دولتی
۴) id.ir جهت استفاده برای سایت های شخصی
۵) co.ir جهت استفاده سایت شرکت های دولتی و خصوصی
۶) net.ir جهت استفاده شبکه های اطلاع رسانی

برای ثبت دامنه روی پسوندهای فوق الذکر، شخص حقیقی و حقوقی متقاضی ثبت دامنه. باید دلایلی بر صلاحیت خود برای ثبت دامنه روی پسوند کشوری ایران ارائه کند.

مشخص است که برای ثبت دامنه روی پسوند.ir مجوز و مدرک خاصی نیاز نیست. اما اگر موسسه ای بخواهد پسوند.ac.ir را در اختیار داشته باشد. باید گواهی رسمی فعالیت در زمینه تحقیقاتی و آموزشی را از مراجع ذی صلاح ارائه کند. (مثل موسسه پارسه parseh.ac.ir).

کپی اساسنامه ثبت شرکت

حتی اگر متقاضی ثبت دامنه روی.co.ir هستید. باید کپی اساسنامه ثبت شرکت را به پژوهشگاه ارائه کنید. مثل ثبت طراحی سایت کرج شرکت استیم www.steam.co.ir. هزینه های ثبت دامنه روی این پسوندها، متاسفانه در چند سال اخیر با گسترش تعداد کارگزاران پژوهشگاه دانش های بنیادی، با چالش رو به رو شده است.

بعضی از کارگزاران برای رقابت بیشتر با دیگران و جذب حجم بیشتر علاقه مندان به ثبت دامنه، تقریبا نصف بهایی را که nic برای ثبت دامنه تقاضا می کند. از خریدار دریافت می کنند.

این مراکز امیدوارند تا با این راهکار، کاربران را به استفاده از سرویس های میزبانی خود و طراحی وب سایت آنها، ترغیب و تشویق کنند. بر اساس آخرین اعلام مرکز وب هاستینگ دات اینفو، قریب به ۷۰ هزار دامنه تا کنون توسط ایرانیان در وب ثبت شده است.

فعال ترین شرکت ایرانی

که شرکت پارس دیتا parsdata.com، با بیش از شش هزار دامنه ثبت کرده. فعال ترین شرکت ایرانی در ثبت دامنه بوده است.

برای اطلاع از آخرین آنالیزهای هاستینگ و ثبت دامنه در ایران به نشانی؛ www.webhosting.info webhosts/tophosts Country/IR مراجعه کنید.

به هر حال، ده ها هزار دامنه و صدها هزار نشانی اینترنتی راه اندازی شده توسط کاربران فارسی زبان در وب نشان دهنده اقبال گسترده ایرانیان از فضای وب است. این استقبال، با آمارهایی که فیزیک نظری از ثبت دامنه روی پسوند کشوری ایران اعلام کرده است. تا حدی همخوانی ندارد.

• ۴۸ هزار پسوند

تاکنون ۴۷ هزار و ۶۵۵ دامنه اینترنتی با پسوند ir ثبت شده است. که از این تعداد ۴۵ هزار و ۵۰ دامنه لاتین و دو هزار و ۶۰۵ دامنه فارسی هستند.

دکتر سیاوش شهشهانی، استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف و مسوول ثبت دامنه های ir در ایران در آخرین روزهای سال گذشته، در گفت وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد.

روند ثبت دامنه های ir در کشور پس از آنکه در یک تا دو سال اخیر با رشد چشمگیری مواجه شد. در حال حاضر تا حدودی با افت کمی رو به رو شده است.

او افزود؛ ثبت دامنه از اول دی ماه ۸۲ برای عموم آزاد شد. و بیشتر این دامنه ها برای سه سال ثبت شده بودند. اما برخی از دارندگان دامین با اتمام قرارداد این دامنه ها برای تمدید دامنه خود مراجعه نکرده اند. و به تدریج این دامنه ها حذف می شوند.

اگر می خواهید ببینید که فلان دامنه توسط چه ارگان یا شخصی ثبت شده است. به نشانی whois دامنه در nic به نشانی؛ whois / www.nic.ir مراجعه کنید.

اطلاعات ثبتی دامنه

در این بخش، اطلاعات ثبتی دامنه شامل؛ dns – مشخصات تماسی کامل ثبت کننده و دارنده امتیاز دامنه و همچنین مدت اعتبار دامنه ارائه شده است.

شاید یکی از دلایل استقبال کم کاربران ایرانی نسبت به ثبت دامنه روی این پسوند را بتوان در نبود اطلاع رسانی گسترده و فراگیر NIC در این زمینه عنوان کرد. هنوز بسیاری از کاربران هستند.

که در ابتدای راه ثبت دامنه و طراحی سایت در کرج ، نمی دانند برای ثبت دامنه روی پسوند کشوری باید چگونه عمل کنند.
البته برخی کاربران معتقدند. که سایت هایی که روی پسوند ir. قرار دارد. از سوی سرورهای آمریکایی یا بعضا اروپایی از خارج از کشور قابل مشاهده نیست. که البته برای برخی از وب سایت ها، چنین مسئله ای مشاهده شده است.

اما قتبل توزیع به همه سایت های ثبت شده تحت ir. نیست. از سوی دیگر، اکنون بسیاری از سایت های دولتی کشور در اینترنت، از پسوند رسمی در نام گذاری دامنه خود استفاده نکرده اند.

باید اقرار کرد که پژوهشگاه و شورای عالی اطلاع رسانی. هیچ گاه برنامه و لایحه ای برای الزام سایت های دولتی برای نام گذاری دامنه روی پسوند رسمی ایران ارائه نکرده اند که خود جای سوال دارد!

سایت های دولتی

به هر حال، همان طور که اکثر حجم قابل توجهی از سایت های دولتی اروپایی ها و حتی کشورهای آسیایی، روی پسوندهای کشوری خاص خود قرار دارد. الزامی است. که دولت به این امر توجه ویژه ای مبذول دارد.

به نظر می رسد اکنون که ثبت دامنه روی.ir از ثبت دامنه روی پسوندهای عمومی، ارزان تر و شاید راحت تر باشد. دلیل عدم استقبال گسترده کاربران، مسئله هزینه و مشکلات ثبت نیست.

بلکه بیشتر چالش های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بهینه این امر در اذهان کاربران علاقه مند ایرانی، دو پاتولوژی پسوندهای کشوری را تشکیل می دهد. که باید هر چه زودتر مورد تحلیل و بررسی کارشناسان امر قرار بگیرد.

امیدواریم در سال هشتاد و شش، شاهد استقبال بیشتر کاربران از ثبت دامنه روی پسوند .IR باشیم و این امر با افزایش دوره های آموزشی فیزیک نظری برای کارگزاران. و ایجاد انسجام در بازار خرید و فروش اینگونه پسوند ها، با اطلاع رسانی بیشتر ادامه یابد. به همه این آرزوها باید، آرزوی تمام فارسی شدن سایت nic.ir را برای تسهیل کار کاربران فارسی زبان نیز اضافه نمود.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 3 میانگین: 5]