پورتال اپن سورسی غیراپن سورسی!

خانه / آموزشی / پورتال اپن سورسی غیراپن سورسی!

پورتال اپن سورسی غیراپن سورسی!

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

پورتال اپن سورسی

پورتال اپن سورسی ، این روزها همه عادت كرده اند تا اصطلاح اپنسورس به گوششان میخورد، فوراً یاد پلتفرم لینوكس و نرم افزارهای غیر مایكروسافتی می افتند.

به همین خاطر اینبار میخواهم دو نرم افزار مشابه و پرطرفدار را به شما معرفی كنم كه یكی اپنسورس است. ولی اپن سورسی نیست و دومی اپنسورسی است. ولی آزاد نیست! این دو همان نرمافزارهای پورتال سازی مشهور DotNetNuke و PHP-Nuke هستند.

● آخرین خبرها

نسخههای ۳/۳ و ۳/۴ نرم افزار اپنسورس DotNetNuke تقریباً اوایل مردادماه منتشر شدند. این نرم افزار تحت وب مخصوص ساخت پورتال های آنلاین است. و از فناوری ASP.NET استفاده میكند.

هر دو نسخه دربرگیرنده جدیدترین تغییرات و قابلیت های این نرم افزار هستند، ولی نسخه ۳/۳ مخصوص اجرا روی پلتفرم دات نت ۱/۱ و نسخه ۳/۴ مخصوص اجرا روی پلتفرم دات نت ۲ عرضه شده است.

داتنت نیوك یكی از رقبای PHP-Nuke در بازار اینترنت است. كه نامی مشابه همین محصول دارد و تلاشی است. برای پیاده سازی سیستم قدرتمند PHP-Nuke روی پلتفرم داتنت مایكروسافت PHP-Nuke.

در ایران نیز طرفداران فراوانی دارد. اینترفیس این نرم افزار كه از جنس صفحات وب است، توسط برخی برنامه نویسان و طراحان و طراحی سایت در کرج ایرانی هم اكنون فارسی شده و برخی از فعال ترین و بهترین پورتال های ایرانی روی همین سیستم بنا شده اند.

● PHP-Nuke

این برنامه را میتوانید هم یك پورتال و هم یك سیستم مدیریت محتوا (CMS) بنامید. هدف اصلی از طراحی و توسعه این نرم افزار، فراهم ساختن یك سیستم تحت وب است كه تمام اجزای آن به صورت كاملاً پویا و خودكار قابل مدیریت باشد.

از این سیستم میتوان برای به گردش درآوردن اخبار، مقالات و نظرات كاربران درباره موضوعات مختلف استفاده كرد. به همین دلیل پورتال PHP-Nuke در میان كسانی كه مایلند یك یا چند انجمن آنلاین برای دنبال كردن مباحثات مختلف داشته باشند، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

برنامه PHP-Nuke از زبان و فناوری PHP استفاده میكند. و روی وب سرور آپاچی اجرا میشود. این سیستم میتواند بانك اطلاعاتی خود را روی یكی از سیستم های MySQL ،PostgreSQL ،Access ،۲DB، اوراكل یا SQLite برپا كند.

از قابلیتهای مهم این سیستم میتوان به مدیریت تحت وب، زیرسیستم نظرسنجی، آمارگیری هایی در سطح متوسط، قابلیت سفارشی كردن برخی قسمت های اینترفیس توسط كاربر، مدیریت تم گرافیكی طراحی سایت در کرج به صورت پویا.

سیستم دریافت كامنت های كاربران و از همه مهم تر، قابلیت اضافه و حذف كردن ماجولهای مختلف به پورتال به صورت پویا اشاره كرد. قابلیت اخیر، اهمیت زیادی در ساختار نرم افزارهای تحت وبی دارد كه به اسم پورتال عرضه میشوند.

آخرین نسخه PHP-Nuke

آخرین نسخه PHP-Nuke، نگارش ۹/۷ است كه متأسفانه بر خلاف تصور اولیه بعضی از كاربران یك نرمافزار آزاد به سبك دیگر محصولات دنیای اپن سورس نیست. این نسخه البته به قیمت ناچیز ده دلار قابل خریداری است.

اگر همین حالا به صفحه نسخه ۹/۷ مراجعه كنید. ضمن سپاسگزاری از كسانی كه با خرید این نرمافزار به سازنده آن كمك میكنند. نوشته شده است: این تنها روشی است كه روند توسعه این نرمافزار میتواند به بقای خود ادامه دهد.

با این حال خوشبختانه نسخههای قبلی PHP-Nuke به صورت رایگان از سایت سازنده آن (www.phpnuke.org) قابل دریافت هستند. این یكی از موارد نادری است كه دو نرمافزار مشابه دارای ماهیتی اپن سورسی هستند.

اما آن یكی كه برای پلتفرم مایكروسافت طراحی شده هم اپنسورس و هم آزاد است. ولی دیگری كه برای پلتفرم غیر مایكروسافتی طراحی شده است. در حال حاضر (در مورد آخرین نسخه) چنین نیست.

● DotNetNuke

پورتال دات نت نیوك نیز تمام قابلیت های PHP-Nuke را دارد. این نرم افزار اصولاً محصول جدیدی نیست. و حدود چهار سال از عمر آن میگذرد.

هم اكنون هزاران پورتال كوچك و بزرگ اینترنتی از این سیستم برای برپا كردن طراحی سایت در کرج خود استفاده كرده اند. و به گفته مدیر این پروژه، نزدیك به سیصد هزار نفر تاكنون ضمن ثبت نام در سایت رسمی این پورتال (www.dotnetnuke.com) آن را دانلود نموده اند.

دات نت نیوك روی وب سرور IIS قابل نصب است. و از بانك اطلاعاتی SQL Server استفاده میكند. البته این به معنی آن نیست كه كاربرانی كه به عنوان بازدیدكننده از یك سایت مبتنی بر داتنتنیوك استفاده میكنند.

حتماً ملزم به استفاده از سیستم عامل ویندوز یا مرورگر اینترنت اكسپلورر هستند. سایت هایی كه به وسیله داتنتنیوك برپا میشوند، به راحتی توسط مرورگرهای دیگر از جمله فایرفاكس نیز قابل مشاهده هستند.

نسخه جدید این پورتال در زمینه مدیریت پروفایل كاربران، مدیریت عضویت كاربران در بخش های مختلف طراحی سایت کرج و نیز مدیریت فایل ها و اسناد تغییرات تازه ای پیدا كرده و توانمندتر شده است.

یكی دیگر از تحولاتی كه در نسخه جدید مشاهده میشود. حركت به سمت استفاده از تكنیك ایجكس (AJAX) است.

كاملاً قابل درك است كه چرا محصولاتی مانند داتنت نیوك و سایر رقبایش بهترین نامزدهای پذیرش ایجكس هستند. اگر از نزدیك با اینترفیسهایی از نوع ایجكس كاركرده باشید. یا سعی كنید یك نمونه از این اینترفیسها را بسازید.

اینترفیس

احتمالاً به دشوار بودن ساخت چنین اینترفیس هایی (در حال حاضر) پی برده اید. به همین دلیل، پورتال هایی مانند داتنت نیوك كه از منطق <همه چیز باید پویا باشد. پورتال اپن سورسی

حتی اینترفیس> پیروی میكنند. كاندیداهای خیلی خوبی برای توسعه و پیاده سازی ایجكس روی دات نت هستند. اگر میخواهید از داتنت نیوك برای برپاكردن پورتال خود استفاده كنید.

حتماً قبلاً كنترل كنید كه میزبان سایت شما با برخی تنظیمات این نرم افزار سازگار باشد. بعضی از میزبانهایی كه برای نصب PHP-Nuke یا داتنت نیوك آماده هستند.

این موضوع را در تبلیغات خود بیان میكنند. در ضمن نصب و تنظیم بهینه هریك از این نرمافزارهای پورتال سازی با توجه به نیازهای شما مقداری وقتگیر است و به تجربه نیاز دارد.

همچنین تغییر دادن پوسته یا ظاهر گرافیكی ماجوله ای سایت نیز یك پروژه طراحی سایت است و ممكن است بسته به مورد، بین یك هفته تا یك ماه زمان ببرد.

مگر اینكه بخواهید این نرم افزارها را دقیقاً با همان پوسته و ظاهر پیش فرضشان نصب نمایید و از آنها استفاده كنید. كه در این صورت، دست كم اینترفیس فارسی نخواهید داشت.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 2 میانگین: 5]