پدیده انقلابی Ajax

خانه / آموزشی / پدیده انقلابی Ajax

پدیده انقلابی Ajax

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

پدیده انقلابی Ajax

پدیده انقلابی Ajax ،اگر برنامه نویس وب هستید، لابد خبر دارید كه این روزها همه درباره Ajax صحبت میكنند. بعضی معتقدند Ajax یكی از اركان فنی موج جدیدی است. كه به Web ۲.۰ معروف شده است.

بعضی از طراحی سایت های بزرگ مانند یاهو و گوگل هم اكنون Ajax را به خدمت گرفتهاند. انجمن ها و تریبون های آنلاین مملو از مقالات و اظهار نظرهای مربوط به Ajax است.

و همزمان تلاشهای وسیعی در جریان است. تا این فناوری جدید همچنان به صورت اپن سورس باقی بماند و انحصاری نشود.

  • Ajax چیست؟

واژه Ajax با تلفظ <ایجكس> یا <ایژاكس> سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML و به معنی <تركیب نامتقارن جاوا اسكریپت و>XML است.

AJAX  یک تکنولوژی وب است که به شما اجازه می‌دهد صفحات وب را بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه، به‌روزرسانی کنید. با استفاده از AJAX، می‌توانید برنامه‌های کاربردی وب پویا و پاسخ‌دهنده را بسازید که به طور فعال با کاربران در ارتباط باشد.

در طراحی سایت، استفاده از AJAX می‌تواند به طراحی سایت در کرج شما کمک کند تا بهتر و کارآمدتر شود.

ماهیت صفحات وب و پروتكل HTTP به گونه ای است كه به طور معمول وقتی درحال وبگردی هستیم. به ازای هر كنش و واكنش میان ما و سایتی كه در حال كار با آن هستیم. كل یك صفحه وب از نو بارگذاری و تازه سازی (refresh) میشود.

ایجكس فناوری جدیدی است كه تغییر محسوسی را در این سناریو به وجود می آورد. به این ترتیب كه به جای بارگذاری مجدد كل صفحه، فقط قسمتی تغییر میكند كه قرار است اطلاعات جدید را به نمایش درآورد.

و كلیه عملیات ارسال اطلاعات و دریافت نتایج در پشت صحنه انجام میشود. در نتیجه هیچگاه صفحه سفید و خالی وب در فواصل كنش و واكنش های هنگام كار با مرورگر دیده نمیشود. و احساسی مشابه تجربه كار با یك نرم افزار دسكتاپ به كاربر دست میدهد.

جادوی ایجاكس چیزی نیست جز یك فكر بكر و آن هم تركیب كردن جاوا اسكریپت و XML در قالب یك موجود نرمافزاری جدید.

اصطلاح Ajax را اولین بار كارشناسی از شركت Adaptive Path به نام جسی جیمزگرت در مقالهای با عنوان <ایجكس؛ رهیافت جدیدی در برنامه های تحت وب> مطرح كرد.

و خیلی سریع مورد استقبال گسترده برنامه نویسان وب در سراسر جهان قرار گرفت. اعتقاد عمومی این است كه تاریخچه به كارگیری تكنیك مذكور به پیدایش نرم افزار Outlook WebAccess.

و استفاده از فرمان XMLHttpRequest كه مایكروسافت ابداع كرده و در نرم افزار اینترنت اكسپلور به كار رفته است، برمیگردد. اما امروزه اغلب مرورگرهای مهم و شناخته شده (از جمله فایرفاكس) از آن پشتیبانی میكنند و دیگر یك فناوری محدود به اینترنت اكسپلورر نیست.

  • چرا Ajax این قدر اهمیت دارد؟

فناوری ایجكس جدید است و شگفت انگیز به نظر میرسد. ولی در حقیقت كل این شعبده بر اساس فناوریهایی بنا شده است. كه هم اكنون موجودند: جاوا اسكریپت و XML.

هر دوی این فناوریها تا حد زیادی باز هستند و منحصر به شركت خاصی نیستند. به همین دلیل این روزها تمام محافل دنیای برنامه نویسی مملو از مقالات و تحلیل هایی درباره Ajax است. به عنوان نمونه میتوانید صفحه نخست طراحی سایت در کرج موسوم به <كانال شبكه برنامه نویسان سان> را بازكنید.

بیشتر این صفحه (در زمان نگارش این یادداشت) به مقالات و مطالب متنوعی درباره Ajax اختصاص یافته است. مجلات برنامه نویسی نیز مقالات متعددی در این زمینه منتشر كرده اند و سایت های معروفی مانند

O Reilly و xml.com نیز در این باره مطلب دارند.

بنابراین ظرفیت بالایی برای تبدیل ایجكس به یك استاندارد جهانی وجود دارد. از این رو قرار است در تاریخ سیزدهم مارس سمینار مهمی در زمینه Ajax برگزار شود.

اگر همین الان به سایت ajaxseminar.com مراجعه كنید.متوجه میشوید كه علاوه بر طراح این تكنیك، چندین برنامه نویس شاخص از شركتهای بزرگی همچون یاهو در آن شركت خواهند داشت.

این فناوری از یك جنبه دیگر نیز اهمیت دارد. به دلیل عدم نیاز به بارگذاری مجدد كل یك صفحه وب، مقدار دادههایی كه لازم است برای تكمیل یك Interaction میان كاربر و طراحی سایت کرج مبادله شود. به شدت كاهش می یابد.

و این به معنی افزایش محسوس سرعت نرم افزارهای تحت وب، سهولت به كارگیری اینترفیس های مبتنی بر ایجكس و كاربر پسندتر شدن آنها می شود. به همین دلیل این روزها اكثر پورتالهای بزرگ (مانند یاهو) مشغول طراحی اینترفیس های مبتنی بر Ajax هستند.

با این همه مزایای ایجكس به همین موارد ختم نمیشود. تصور كنید وقتی در طول شبانه روز میلیاردها بار فرآیند بارگذاری مجدد صفحات وب تعاملی در شبكه اینترنت تكرار میشود.

استفاده از ایجكس چگونه موجب آزاد شدن پهنای باند اینترنت و در نتیجه میلیاردها دلار صرفه جویی اقتصادی در این زمینه میشود. پدیده انقلابی Ajax .

و این به نوبه خود انقلابی در عرصه وب و فضای سایبر به شمار میرود. این تحول در شرایطی اتفاق می افتد كه همزمان فناوریهای اینترنت پرسرعت همچون ADSL به شدت در حال رشد هستند.


برخی از مزایای استفاده از AJAX در طراحی سایت عبارتند از:

  • کاهش بارگذاری صفحه: با استفاده از AJAX، می‌توانید اطلاعات جدید را به صفحه بیاورید بدون اینکه کاربران بخواهند صفحه را مجدداً بارگذاری کنند. این کار می‌تواند زمان بارگذاری صفحه را کاهش داده و به کاربران اجازه دهد تا به سرعت به اطلاعات جدید دسترسی پیدا کنند.
  • بهبود تجربه کاربری: با استفاده از AJAX، می‌توانید برنامه‌های کاربردی وب پویا و پاسخ‌دهنده‌تری بسازید که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت و با کمترین تلاش با سایت شما تعامل کنند.
  • کاهش بار سرور: با استفاده از AJAX، می‌توانید کمترین اطلاعات مورد نیاز را از سرور دریافت کنید، به جای اینکه همه اطلاعات را همزمان بارگذاری کنید. این کار می‌تواند بار سرور را کاهش داده و بهبود عملکرد سایت شما را تضمین می‌کند.
  • بهبود SEO: با استفاده از AJAX، می‌توانید صفحات وب را به طور پویا به روز رسانی کنید، بدون اینکه صفحات جدید را بارگذاری کنید. این کار می‌تواند به بهبود جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.

به طور کلی، استفاده از AJAX در طراحی سایت می‌تواند بهبود عملکرد سایت شما را تضمین کند و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران فراهم کند. با این حال، باید توجه داشت که استفاده نادرست از AJAX می‌تواند باعث کاهش عملکرد سایت شما شود، بنابراین بهتر است همیشه به دقت و با توجه به نیازهای سایت خود از AJAX استفاده کنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]