مشكلات رایج طراحی صفحات وب

خانه / آموزشی / مشكلات رایج طراحی صفحات وب

مشكلات رایج طراحی صفحات وب

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی, مبانی طراحی وب سایت

مشکلات طراحی صفحات وب

مشکلات طراحی صفحات وب ، در این مقاله، بخشی از مشكلات جزیی و در عین حال مهم طراحی صفحات وب، توسط جانت بیلی، طراح وب حرفه ای و مشهور انگلیسی بررسی شده است.

وی این گونه آغاز می كند: زمانی كه من نخستین وب سایتم را طراحی كردم، بسیار خوشحال و مغرور بودم. من شب های بسیاری را تا مرز چند ماه برای طراحی این سایت سپری كرده بودم.

بسیاری از دوستان نیز این طراحی سایت را دیده و می گفتند كه طراحی بسیار حرفه ای و زیبایی دارد. به همین علت شاید روزی بالغ بر ده بار به سایت خودم سر می زدم و آن را نخستین فرزند علمی خود می دانستم.

اما باید با واقعیات هم مواجه می شدم. بنابراین به یك گروه حرفه ای طراحی وب مراجعه كردم و سایتم را به آنها نشان دادم. دو نفر از قدیمی ها و حرفه ای های آن گروه، اجزای مختلف سایتم تقسیم و بدون اینكه توضیح خاصی بدهند.

گفتند كه سایت من تنها در حد یك صفحه معمولی اینترنتی است نه یك سایت كامل. بعد از آن قضیه، من بسیار از آن دو نفر متنفر شدم تا آنجا كه احساس كردم آنها آدم های بی رحم و بی لیاقتی هستند.

وبسایت

كه از كامپیوتر هیچ چیز نمی فهمند. چون هر كسی كه من سایتم را نشانش داده بودم، از طراحی سایت در کرج من به عنوان یك طراحی حرفه ای یاد می كرد.

تقریبا یك هفته ای بود كه به سایتم سری نزده بودم. یك روز دوباره نشستم و سعی كردم با توجه به مطالبی كه دو متخصص طراحی وب یادآوری كرده بودند. برای خودم سایت را بررسی كنم.

اما وقتی سعی كردم بدون تعصب و با دیدی متفاوت به بازنگری سایتم بپردازم، چیزی متفاوت از آنچه كه در هنگام طراحی تصور می كردم، دیدم.

با این اوصاف، روزهای زیادی را صرف مطالعه دوباره روی سایتم كردم. آن دو نفر متخصص، بدون هیچ چشم داشت و منتی، تمام نكات اشتباه طراحی من را یادآوری كردند. و به من گفتند كه چطور می توانم اشتباهات را اصلاح كنم.

اما من با لجاجت و سرسختی تمام، یك برخورد نامناسب با آنها انجام دادم. اما وقتی منصفانه به كارم نگاه كردم، دیدم غیر از دگمه Buttonهای زشت و غول پیكر و متن هایی كه بدون هیچ tableبندی و به صورت centerd text و كاملا آشفته در صفحه پراكنده شده اند، كار دیگری انجام نداده ام.

مشكلات و موارد سایت

بنابراین لیستی از تمام مشكلات و موارد سایتم تهیه و بعد از اصلاح هر كدام، آن را چك كردم تا مشكلی باقی نمانده باشد. بعد از طی این مراحل بار دیگر به نزد آن دو طراح وب حرفه ای رفتم و سایتم را نشان دادم.

یكی از آنها در مورد Cascading Style Sheets یا CSS از من پرسید. او به من گفت كه بدون استفاده از CSS یك فاجعه بزرگ در كدنویسی من اتفاق می افتد. یكی دیگر از نقاط ضعف بزرگ طراحی سایت من، این بود كه بسیار درهم و شلوغ كار می كردم.

هم در طراحی و هم در management فایل ها. آنها یك سئوال اساسی از من پرسیدند. آیا نمی توانم فایل ها را داخل folderها جاگذاری كنم. و با این كار سرعت بارگذاری را نیز پایین بیاورم.

انتقاداتی كه آنها به من وارد كردند، باعث شد بار دیگر دلگیر شوم. این اتفاقات چندین بار تكرار شد. من اشتباهاتم را از آن دو متخصص یاد می گرفتم. فریاد می زدم، آشتی می كردم و دوباره همین چرخه طی می شد.

مشكلات سایت

و با تمام كش و قوس ها، من یاد می گرفتم كه چطور انتقادپذیر باشم. و چطور كارم را بهبود ببخشم. هر زمان كه بخشی از مشكلات طراحی سایت کرج را برطرف می كردم و دوباره یك نگاه كلی می انداختم، امیدوار می شدم كه كارم در آینده باز هم بهتر شود.

بعد از گذشت مدتی، به این نتیجه رسیدم كه چه پیشرفت های خوبی حاصل كردم. در ادامه مطلب، بخشی از مشكلات جزیی طراحی وب كه در ابتدا گریبان گیر من بود و ممكن است بسیاری از شما نیز با آنها مواجه شوید را بررسی می كنم. مشکلات طراحی صفحات وب از جمله:

● سایت و آمار بازدیدكننده

من استفاده از هیچ گونه Hit counter یا شمارنده بازدیدكننده صفحات وب كه مستلزم افزودن حتی چند خط HTML code به وب شما است را پیشنهاد یا توصیه نمی كنم چون اولا در بالا رفتن حجم صفحه تاثیر زیادی دارد.

و همین طور معمولا به ندرت عدد درستی از تعداد بازدیدكنندگان طراحی سایت در کرج شما را نشان می دهد. و در نتیجه در بسیاری موارد با نشان دادن یك عدد كمتر از میزان واقعی بازدیدكنندگان شما، افسردگی و دلزدگی در تجارت اینترنتی را برایتان به همراه می آورد.

البته ممكن است بسیاری از شما بپرسید كه با این اوصاف چرا خیلی از سایت های مهم و پرطرفدار، این كار را می كنند و هیت كانتر قرار می دهند.

بسیاری از مدیران سایت های اینترنتی معروف دنیا، در صحبت با من بیان می كنند كه توانستند به روشی دست پیدا كنند تا بتوانند امكان دیدن آمار بازدید سایت را برای مردم عادی غیرفعال كنند.

و تنها خود مدیر سایت قادر باشد تا بازدیدكننده های سایت را بشمارد. البته كسانی كه این كار را می كنند شاید امنیت كاری خود را بالا ببرند. اما باید توجه كنند در Page Rank گوگل و سایر موتورهای جست وجو ضرر می كنند.

نصب كردن برنامه

شمارنده بازدید وب سایت و یا قرار دادن كد مربوط به آن در صفحه اینترنتی شما اصلا سخت نیست به خصوص اگر این كدها را از سایت هایی مثل nedstatbasic.net یا stats۴all.com گرفته باشید.

اما شما باید بدانید كه چه كاری می خواهید بكنید. البته شما برای كار طراحی وب حداقل باید در همه زمینه های مربوط، تخصص داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید هیچ وقت موفق شوید. مشکلات طراحی صفحات وب

زمان شناسی و تخصص در گرافیك از همه چیز مهمتر است. اگر بخواهم حقیقت را بگویم و صادق باشم. البته من در روزهای اولی كه می خواستم به صورت حرفه ای خودم هیت كانتر طراحی كنم. و یا از كدهای آماده استفاده نمایم.

واقعا در این زمینه مشكل داشتم. شما هم اگر هنوز دقیقا نمی توانید از شمارنده بازدید وبتان خوب استفاده كنید. با برایان بونینی تماس بگیرید. یا اگر به وی دسترسی ندارید. برای عبارت brian bonini در یك موتور جست وجوی معتبر search كنید و به وی ای میل بزنید.

مطمئن باشید كمكتان خواهد كرد. البته اگر بخواهید یك هیت كانتر خیلی حرفه ای با تمام امكانات ردیابی مشخصات بازدیدكننده طراحی كنید. برایان با یك قیمت منطقی و معقول برایتان در اسرع وقت طراحی خواهد كرد. وی مرجع كدهای آماده طراحان وب دنیا است.

● سایت و موسیقی

قرار دادن موسیقی در پس زمینه وبلاگ ها و وب سایت ها كه بدون صدور هیچ پیام، هشدار یا warning شروع به پخش شدن با صدای بلند می كند. یكی از آزاردهنده ترین امكاناتی است كه طراحان تازه كار به راحتی به آن دست پیدا می كنند.

اگر طبیعت سایت هنری است و طلب می كند كه موسیقی را شامل شود. حداقل با طراحی یك انیمیشن یا قرار دادن چند radio button به كاربر امكان مدیریت موسیقی، پخش یا توقف آن را بدهید.

● سایت و اصول حرفه ای

در انتهای صفحات بسیاری از سایت های ابتدایی، غیرحرفه ای و آماتور كه توسط طراحان تازه كار ساخته شدند. نوشته ای می بینید كه از شما خواسته resolution صفحه نمایش خود را تغییر دهید. تا سایت را به صورت استاندارد ببینید.

و همین طور پیامی نوشته شده كه در صورت استفاده كردن از مرورگر اینترنت غیر از Internet Explorer كه محصول مایكروسافت است. نمی توانید محتویات، مطالب و تصاویر سایت را به صورت كامل و دقیق ببینید.

شاید به عنوان یك راهكار مقطعی و موضعی، این روش مفید باشد. اما اعتبار حرفه ای شما را زیر سئوال می برد. چرا كه هر بازدیدكننده ای با دیدن این پیام، متوجه می شود طراح سایت حرفه ای نبوده تا بتواند یك صفحه استاندارد و سازگار با همه مرورگرها و وضوح صفحه نمایش طراحی كند.

در حال حاضر هم كه مرورگرهای جدید و پیشرفته اینترنت مانند firefox گسترش یافتند. شما نمی توانید انتظار داشته باشید كه بازدیدكننده برای دیدن سایت شما، یك مرورگر دیگر نصب كند یا دوباره به اینترنت اكسپلورر روی بیاورد.

برای اینكه خطر كاهش اعتبار حرفه ای خود را كاهش دهید. نیاز دارید تا مهارت هایی را بیاموزید كه به شما قدرت می دهند. تا سایت های سازگار با همه مرورگرهای اینترنت و web browsers را به راحتی بسازید.

اما اگر شما از برنامه هایی استفاده می كنید كه به صورت آماده در كدنویسی كمك تان می كنند. مانند dreamweaver، حتما به یك روش و چاره دیگر فكر كنید.

● سایت و سرعت

تحقیقات نشان می دهد كه بیشتر از ۵۰ درصد كاربران اینترنت در سراسر دنیا، از اینترنت شماره گیری تلفنی یا dialup connection استفاده می كنند. و به همین دلیل سرعت زیادی در اتصال به اینترنت ندارند.

اگر صفحه وب شما، به سرعت و در عرض كمتر از ۳۰ ثانیه load نشود. كاربری كه به سایت شما می آید. به سرعت یك پایگاه وب دیگر را برای گشت و گذار انتخاب می كند. در نتیجه بهترین روش ها را برای كاهش حجم صفحات وب خود انتخاب كنید.

برای كاهش حجم صفحات وب، شما باید در مرحله اول به image optimizing یا بهینه سازی حجم تصاویر صفحه خودتان فكر كنید. بهترین روش برای بهینه سازی حجم تصاویر كه بخش عمده سایت های اینترنتی را تشكیل می دهند. مشکلات طراحی صفحات وب

نیز استفاده از روش های default هر Image editor یا ویرایشگر تصویری است. كه شما از آن استفاده می كنید. بیشتر picture editorها هم مانند Adobe Photoshop برای كاهش سایز تصاویر و بهینه سازی آنها جهت استفاده در وب روش های خوب و مناسبی را پیشنهاد می دهند.

ویرایشگر تصویر

اگر هم از ویرایشگر تصویر مناسبی استفاده نمی كنید یا با آنها آشنا نیستید. روی اینترنت، در گوگل و به خصوص در سایت www.donwload.com كه مركز دریافت نرم افزارهای جدید یا قدیمی اینترنتی است. جست وجو كنید و این عبارات را كه هر كدام نرم افزارهای قوی بهینه سازی حجم تصویر هستند. search كنید:

IrfanView Image Editor
Free Online GIF Optimizer
Free Online JPG Optimizer

اگر هم در استفاده از این نرم افزارها مشكلی دارید. روی اینترنت برای نام دوست من، تریشا كوپرا Trish Cupra جست وجو كنید و ای میل بزنید. وی رایگان به سئوالات مختلف شما پاسخ خواهد داد.

● سایت و جلوه های ویژه

بسیاری از طراحان وب، با خیال اینكه اضافه كردن انیمیشن های شلوغ یا به اصطلاح Transition به صفحات وبشان هنگامی كه از یك مطلب به مطلب دیگر یا از یك صفحه به صفحه دیگر می روید.

به جذابیت و هیجان می افزاید. به خصوص در نرم افزار فرانت پیج با افزودن كدهای DHTML special effects ضمن اینكه حجم صفحات را بالا می برند. حتی حجم زیادی از بازدیدكنندگان خود را فراری می دهند.

به هر حال در این متن سعی كردم با ارائه راهكارهای عملی، شما را در برطرف كردن برخی از مشكلات رایج طراحی وب سایت های اینترنتی یاری كنم.

مشكلاتی كه خودم نیز بسیار با آنها مواجه بودم و تنها با گذشت زمان توانستم حلشان كنم. شما نیز اگر باز با مشكل برخورد كردید. می توانید ضمن مراجعه به پایگاه های آموزشی اینترنتی، مشكلات خود را به راحتی حل كنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 6 میانگین: 5]