طراحی سایت پارالاکس

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / طراحی سایت پارالاکس

طراحی سایت پارالاکس

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

طراحی سایت پارالاکس

طراحی سایت پارالاکس یکی از گرایشات جدید در طراحی سایت است که با ایجاد نوعی عمق درون صفحه، صفحه را پویا و شگفت انگیز میکند. در واقع منشا استفاده از تکنیک پارالاکس طبیعت است که در ان با اسکرول کردن صفحه یا حتی تکان دادن اشاره گر موس اتفاقات خاصی مانند تکان خوردن اشیا، تغییر زاویه دید،حرکت بک گراند صفحه در خلاف یا موافق اسکرول با سرعت های مختلف و غیره اتفاق می افتد. این ویرایش جدید در طراحی سایت با نام پارالاکس شناخته می شود.

طراحی وب سایت پارالاکس یکی از زیباترین نوع طراحی وب سایت در حال حاضر می باشد. “پارالاکس” نوع خاصی از طراحی وب سایت است که با تغییر در کد های CSS یک قابلیت پیمایش مداوم در عناصر گرافیکی و حرکات نمایشی متن ایجاد میکند و همچنین ایجاد حالت تعامل و بازخورد با حرکت اسکرول ماوس را نیز شامل میشود . پارالاکس یک تکنیک می باشد که با استفاده از کدهای HTML5 و CSS3 وJQuery می باشد. از وب سایت های پارالاکس می توان برای تبلیغات و معرفی محصولات استفاده نمود .
این نوع طراحی سایت باعث ایجاد یک ظاهر با خاصیت بصری لایه لایه می شود که به ایجاد عمق بین پس زمینه و تصاویر متحرک، گرافیک و متن کمک می کند.

پارالاکس

در لغت به معنای اختلاف بین دو نقطه است که به صورت مشخص معلوم میباشد و همینطور در طراحی سایت نیز پارالاکس یعنی تغییر کاملا مشخص بین دو عنصر یا مربع می باشد.

از مزایای اصلی طراحی سایت در تهران پارالاکس این است که اجازه می دهد یک وب سایت فقط با حرکت اسکرول ماوس با بازدیدکنندگان خود در تعریف یک داستان هم قدم شود. این روش بسیار کارآمد است مخصوصا در مورد بازدیدکنندگانی که دوست ندارند روی تعداد زیادی لینک کلیک کنند و یا صفحات بسیار زیادی را برای یافتن مطالب مورد نظرشان مرور کنند.

مثلا هنگامی که در قطار نشسته و به بیرون نگاه میکنید، سبزه های نزدیک ریل در دید شما سریعتر از درختان دوردست تر حرکت می کنند. این به دلیل عمقیست که تصویر در دید شما دارد. از همین تکنیک در بازی های کامپیوتری نیز وجود دارد. برای مثال شما حس میکنید با پرتاب تیر به فاصله دورتر منتقل می شوید. در حالیکه این یک بازی دو بعدی است و عمق تصویر در بازی های سه بعدی معنا دارد. این همان تکنیک پارالاکس است. در طی دو سال گذشته این تکنیک نیز به سمت طراحی سایت آمده است.

مزایای طراحی سایت پارالاکس

این است که شرکت ها را قادر می سازد تا یک تصویر منحصر به فرد از خودشان توسط وب سایت شان ارائه دهند. یک سبک ارتباطی پویا توجه بازدیدکنندگان را بیشتر از یک وب سایت منظم جلب می کند. و جمعیت جوان را که دنبال تجربه های متفاوت هستند جذب خواهد کرد. به علاوه سبک روان و خطی ارتباطات باعث پیگیری و ماندن بازدیدکنندگان روی وب سایت می شود. و این باعث جذب بیشتر پیام های شرکتها توسط بازدیدکنندگان میشود.

پارالکس اولین بار در دهه 1940 برای نمایش عمق در بازی های دوبعدی ویدئویی ایجاد شد. بعد ازآن در دهه 1980 این روند محبوبیت بیشتری پیدا کرد. امروزه این گرایش به عنوان بخشی از ویژگی های اسکرول کردن در طراحی سایت در کرج به کار می رود. که در آن عکس پیش زمینه صفحه ازعکس بالاتر آن آرام تر حرکت می کند. این گرایش تقریبا از گرایشات جدید و جالب در طراحی سایت کرج به شمار میرود.

تکنیک پارالاکس در طراحی سایت بسیار رایج شده است زیرا توقعات کاربران از آنچه که در مرورگر خود مشاهده میکنند بسیار بالا رفته است. کاربران دوست دارند وب سایت های مهیج راببیند. درنتیجه استفاده از تکنیک پارالاکس یکی از انتخاب های بسیار مفید برای این موضوع است. وب سایت هایی با دیزاین پارالکس بیشتر در ذهن کاربر وب سایت می ماند. در تکنیک پارالاکس عکس ها در بعدها و سرعت های مختلف به نمایش در می آیند که باعث ایجاد عمق در صفحات میشود.

طراحی سایت پارالکس باید طوری در وب سایت استفاده شود. که کاربر برای پیدا کردن سرویس های مورد نظرش دچار مشکل نشود. به خصوص در وب سایت هایی که مطالب زیادی دارند. پس اگر وب سایتتان دارای محتوای زیادی است و نمیخواهید توجه کاربر از محتوا گرفته شود پس تکنیک پارالکس در اینجا گزینه خوبی نیست.

از معایب طراحی سایت پارالاکس

استفاده از تکنیک پارالاکس در طراحی سایت در زمانی که به موضوع بهینه سازی می پردازیم پیشنهاد نمی شود.گرچه این موضوع به میزان علاقمندی صاحبان سایت بر گرافیکی بودن سایت و یا سئو محور بودن آن بستگی مستقیم دارد. و نیز لازم به ذکر است استفاده ناصحیح و بیش از حد از این تکنیک برای یک سایت چه از لحاظ کاربرپسند بودن، چه از لحاظ کندی در لود صفحات و همچنین از لحاظ سئو بسیار بی فایده و مضر است. این تکنیک بیشتر ترفندی برای سایت های مارکتینگ و تبلیغات محسوب می شود که کاربر را با استفاده از بازی رنگها در صفحه نگه میدارد.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]