طراحي سايت با PHP یا ASP.NET

خانه / آموزشی / طراحي سايت با PHP یا ASP.NET

طراحي سايت با PHP یا ASP.NET

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی, مبانی طراحی وب سایت

طراحي سايت با PHP یا ASP.NET

طراحي سايت با PHP یا ASP.NET مخفف کلمه PHP Hypertext Preprocessor است و یک نرم افزار یا بستر برنامه نویسی متن باز و رایگان است که توسط شخصی به نام رزموس لردورف در سال 1995 طراحی شد. یکی از نکات مهمی که در خصوص برنامه نویسی به زبان PHP وجود دارد این است که این زبان وابسته به هیچ Platform خاصی نیست و می توان آن را بر روی هر سیستمی عاملی اجرا و استفاده کرد.

شرکت های متوسط و کوچک بیشتر از این زبان برنامه نویسی در دنیا استفاده می کنند زیرا هزینه توسعه و همچنین هزینه هاستینگی که در اینترنت دارد بسیار ارزان است. بسیاری از ابزارهای رایگان برای توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی بصورت رایگان در اینترنت وجود دارد که به برنامه نویسان PHP این امکان را می دهد که بتوانند براحتی با آنها برنامه بنویسند.

ASP.NET

PHP یا ASP.NET مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت محسوب می شود. این زبان برنامه نویسی درحال حاضر منسوخ شده است و جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده است. در واقع ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت است.

شما می توانید با #C یا #F یا زبان های برنامه نویسی دیگر دات نت ASP.NET بنویسید. بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان برنامه نویسی را دارد به عنوان Microsoft Visual Studio شناخته می شود که در واقع محیط برنامه نویسی مایکروسافت محسوب می شود.PHP یا ASP.NET

Microsoft Visual Studio

در این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی برای برنامه نویسی بصورت پیشفرض قرار گرفته که کار برنامه نویسی را برای برنامه نویسان بسیار راحت می کند. معمولا تعداد خط های کدی که باید برای یک برنامه به زبان ASP.NET نوشته بشود نسبت به محصولات مشابه کمی بیشتر است که همین دلیل می تواند تا حدودی باعث زمانگیر بودن کدنویسی در این زبان برنامه نویسی برای فعالیت های پیچیده شود.

در صورتیکه تغییری در هر خط کد از این زبان برنامه نویسی انجام شود. به ناچار کل برنامه بایستی مجددا کامپایل شود. بنابراین زمان برنامه نویسی تا حدودی افزایش می یابد. وب سروری که با این زبان برنامه نویسی هماهنگ است صرفا وب سرور شرکت مایکروسافت که همان IIS است می باشد. و معمولا به عنوان پایگاه داده نیز در این نوع زبان برنامه نویسی از Microsoft SQL Server استفاده می شود.

اگر قصد طراحي سايت داشته باشید ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که بین زبان های برنامه نویسی تحت وب PHP و ASP.NET کدام یک را می توانید انتخاب کنید. در اینجا تفاوت های این دو زبان برنامه نویسی را شرح خواهم داد:

از نظر قیمت

PHP بر پایه سیستم عامل لینوکس است و ASP.NET بر پایه سیستم عامل ویندوز و درواقع لینوکس به صورت کاملا رایگان عرضه می گردد حال آنکه برای استفاده از ویندوز هزینه مربوط به فعال سازی باید پرداخت شود. هاستینگ های لینوکس معمولا نسبت به هاست های ویندوز ارزان تر بوده و معمولا با قیمت پایین تری ارائه می شوند.

در کنار مسئله سیستم عامل، PHP به صورت کد باز عرضه میشود و اسکریپت ها و کدهای رایگان بسیار بیشتری نسبت به ASP.NET برای آن وجود دارد. و معمولا اسکریپت های آماده و رایگان بیشتری برای استفاده نسبت به ASP وجود دارند. و همین مورد باعث قیمت پایین تر هزینه طراحي سايت PHP نسبت به ASP.NET می باشد.

سرعت

با توجه به وجود کدهای آماده و رایگان بیشتر برای PHP معمولا سیکل طراحي سايت در کرج با PHP به مراتب سریعتر از ASP.NET می باشد و همچنین کد زنی در PHP بسیار ساده تر می باشد. و وجود سیستم های مدیریت محتوای رایگان و محبوبی نظیر جوملا و وردپرس کار طراحی سایت را بسیار ساده و سریع می سازد. البته .NET نیز سیستم های مدیریت محتوای رایگان خود نظیر DotNetNuke و Kentico را دارد.

پایداری

هر دوی این زبان های برنامه نویسی جزو سیستم های پایدار می باشند و توسط آن ها طراحی سایت کرج های قدرتمند بسیاری طراحی شده. به عنوان مثال فیسبوک که یکی از قدرتمدترین شبکه های اجتماعی می باشد توسط PHP پیاده سازی شده است. و همچنین Myspace که یکی دیگر از شبکه های اجتماعی قدرتمند می باشد توسط ASP.net پیاده سازی شده است.

عملکرد

PHP معمولا تحت لینوکس، آپاچی و mysql می باشد. که بهینه سازی طراحی سایت در کرج بسیاری برای ارتباط سریعتر این سه انجام شده است که باعث سرعت بالای آن گردیده است. و همچنین ASP.NET معمولا تحت ویندوز، IIS و MSSQL که ارتباط و هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند. و تفاوت عملکرد PHP و ASP.NET نا محسوس است. موردی که وجود دارد آن است که فایل های سیستمی لینوکس عملکرد بهتری نسبت به فایل های NTFS ویندوز دارند و همین مورد باعث برتری عملکرد PHP نسبت به ویندوز می باشد.

پشتیبانی

PHP به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد که توسعه دهندگان و جوامع کاربری بسیاری دارد. و همین مورد باعث گردیده در صورتی که برای توسعه دهنده مشکلی به وجود آمد. بتواند نحوه رفع مشکل خود را به راحتی و با جستجو در اینترنت بیابد. پشتیبانی و کمک آموزشی های ASP.NET به مراتب کمتر از PHP می باشد.

ابزارهای توسعه و کد نویسی

برنامه نویسان برای توسعه PHP معمولا از ویرایش گرهای مختلفی استفاده می نمایند. حال آنکه توسعه دهندگان ASP.net معمولا با Microsoft Visual Studio کد نویسی می نمایند. البته امروزه اکثر ویرایش گرهای برنامه نویسی از PHP و ASP.NET به طور همزمان پشتیبانی میکنند که دو مورد از ویرایشگرهای مطرح Dreamweaver، Notepad++ می باشد.

آسانی در یادگیری

PHP بسیار ساده تر از ASP.NET در یادگیری می باشد. زیرا کدهای آن ساده و روتین برنامه نویسی بسیار ساده ای دارد. حال آنکه برای کار با آن می بایست از زبان برنامه نویسی C# و یا VB.NET استفاده نمایید که زبان های پیچیره تری هستند.

محبوبیت

PHP به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی تحت وب می باشد. که آن نیز به دلیل رایگان و متن باز بودن آن می باشد. امروزه جامعه متن باز یا Open source هر روز در حال گسترش و توسعه می باشد. و به سرعت بر تعداد استفاده کنندگان آن افزوده می گردد.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 5 میانگین: 5]