سایت مپ در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / سایت مپ در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

سایت مپ در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

سایت مپ

سایت مپ ، به طور کلی نقشه سایت یا سایت مپ در طراحی سایت را می توان به این صورت تعریف کرد: یکی از دیدگاه کاربران واقعی که به سایت مراجعه می کنند و دیگری از دیدگاه عنکبوت های جستجو که سایت را پیمایش می کنند. از دیدگاه کاربران، نقشه ی سایت مجموعه ای از لینک ها است. که به نحوی سازمان دهی و مرتب شده اند که کاربر با استفاده از آنها می تواند به خوبی در سایت به وب گردی مشغول باشد. اما از دیدگاه موتور جستجو سایت مپ مسیری است که عنکبوت ها می توانند به راحتی با استفاده از آنها به تمامی صفحات مهم سایت سرک بکشند و آنها را ایندکس نمایند.

از دیدگاه مدیریتی وب در طراحی سایت، نقشه سایت به یک صفحه HTML گفته می شود. که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، نقشه سایت یک داده با فرمت XML است. که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است. این صفحات چه ارتباطی با یکدیگر دارند و در کجا می توان این صفحات را پیدا کرد. توضیح این نکته ضروری است که در متون انگلیسی هر جا از نقشه سایت با عنوان (sitemap ) یاد شد منظور نقشه سایت HTML است و هر جا از عنوان (Sitemap ) استفاده شد منظور نقشه سایت XML می باشد (حرف S بزرگ و کوچک در ابتدای کلمه اهمیت دارد).

نقشه سایت در طراحی سایت در کرج از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به نوعی توصیه می شود. که در موارد زیر در طراحی سایت در کرج خود از سایت مپ استفاده کنید.

طراحی سایت های جدید

سایت هایی که به تازگی طراحی شده اند و هنوز در آنها (چه داخلی و چه خارجی) لینک سازی مناسبی صورت نگرفته است. سایت هایی که از URL های داینامیک برای صفحات محتوای خود استفاده می کنند.
وب سایتهایی که محتواهای آرشیوی زیادی دارند که در حال حاضر این آرشیو به خوبی با صفحات فعال سایت لینک نیستند. سایت هایی که در آنها صفحات به سختی یافت می شوند. (از جمله سایت هایی با محتواهای غیر متنی و فلش ها).

به چه دلایلی از سایت مپ در طراحی سایت استفاده می شود؟

از دیدگاه موتورهای جستجو، اگر صفحات سایت شما از یک استراتژی لینک سازی منسجم و پر قدرت بهره برده باشند، عنکبوت های جستجو می توانند به راحتی به تمامی صفحات سایت دسترسی داشته باشند. با این وجود، نقشه سایت می تواند به پیمایش سایتتان توسط عنکبوت های جستجو بسیار کمک کند. به خصوص اگر سایت شما یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

طراحی سایت شمابسیار بزرگ باشد. در این حالت احتمال دارد که عنکبوت های جستجو از برخی از صفحات جدید یا تازه به روز شده سایتتان چشم پوشی کنند.
طراحی سایت شما به نحوی باشد. که دارای آرشیو بسیار بزرگی از مقالات باشد که یا از یکدیگر جدا هستند یا به خوبی با یکدیگر لینک نیستند.
حال می توان اهمیت داشتن یک نقشه سایت مناسب را در طراحی سایت را از دیدگاه کاربران بررسی کرد. در دنیای آنلاین در حال حاضر میلیون ها وب سایت با یکدیگر برای بدست آوردن رتبه های بالای رنکینگ نتایج جستجو در حال رقابت هستند و همه ی آنها قصد دارند ترافیک جذب کنند. استفاده از سایت مپ با فرمت HTML به کاربران شما کمک می کند. تا به راحتی در تمام سایت شما به وبگردی بپردازند. و از هر جای سایت به مهمترین صفحات دسترسی داشته باشند.

طراحی وبسایت

با ساختن فایل sitemap.xml برای طراحی سایت خود، به موتورهای جستجو اعلام می کنید که چه مطالبی در وب سایت وجود دارد. و دارای چه آدرس های (URL) می باشند. با این ربات های موتورهای جستجو مانند گوگل سریع تر از تغییرات وب سایت شما آگاه می شوند. مثلا متوجه می شوند که چه مطالب جدیدی در سایت منتشر شده و یا چه مطالبی تغییر کرده اند. با ایجاد این فایل ربات ها زودتر از تغییرات وب سایت آگاه می شوند. و در سریع ایندکس شدن مطالب در نتایج موتورهای جستجو و همچنین سئو سایت کمک بسیاری می کند.

همچنین داشتن یک سایت مپ در طراحی سایت کرج می تواند از دیدگاه سئو نیز منافعی را برای سایت به همراه داشته باشد. هنگام استفاده از سایت مپ در طراحی سایت شما می توانید لینک های مهم سایتتان را در آن بیاورید. و هر گاه که کاربر بر روی این لینک ها کلیک می کند نرخ کلیک آن لینک برای شما بالاتر می رود. از طرف دیگر شما می توانید در انکر تکست این لینک ها از کلید واژه های مورد نظرتان استفاده کنید. و رتبه بهتری را برای آن کلیدواژه ها بدست بیاورید.

نقشه سایت در طراحی سایت یک فایل استاتیک و ثابت نمی باشد. تعدادی از وب سایتها از نقشه سایت استاتیک استفاده می کنند که این کار نه تنها برای سئو سایت مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد. چون که مطالب وب سایت ممکن است تغییر کند و یا مطالب جدیدی به وب سایت اضافه شود. که در صورت داشتن نقشه سایت استاتیک این تغییرات به sitemap.xml اضافه نمی شود. پس باید از نقشه سایت داینامیک استفاده کرد تا تغییرات حاصله به در نقشه سایت درج شود.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 2 میانگین: 5]