زیر دامنه یا Subdomain

خانه / آموزشی / زیر دامنه یا Subdomain

زیر دامنه یا Subdomain

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

Subdomain

Subdomain

Subdomain ،زیر دامنه (Subdomain) به نامی که قبل از دامنه (یا Domain) اصلی که با یک نقطه جدا شود، گفته می شود درواقع زیر مجموعه ای از دامین اصلی است که یکی از کاربردهای آن ارائه آدرس ها و انشعابات متعددی از دامین اصلی می باشد. برای هر دامنه ای امکان داشتن زیر دامنه وجود دارد.
اگر یک دامنه دارید و نیازمند دامنه دیگری هستید که مشابه نام دامنه خودتان باشد و یا طراحی سایت جدیدتان زیر مجموعه ای از طراحی سایت کرج اصلیتان است می توانید از Sub Domian برای طراحی سایت در کرج خود استفاده کنید.
 به عنوان مثال اگر دامین اصلی معادل Domain.com باشد می توان چندین زیردامنه با نام های، sub1.domain.com،  sub2.domain.com و غیره ایجاد کرد.

زیردامنه

برای موتورهای جستجوی گوگل مانند یک وب سایت جدید است پس یافتن و index کردن آن جدای از سایت اصلی شما انجام می گردد، مثلا می توان به پورتال ها اشاره کرد که موتور جستجو با آنها به صورت کاملا جداگانه برخورد می کند. البته زمانیکه فولدری در سایت ایجاد می گردد، موتورهای جستجو آن را مانند یک بخش مرتبط با سایت اصلی در نظر می گیرند و ممکن است آن را index ننمایند. بنابراین درصورت استفاده از فولدر، تغییرات جدید حتما می بایست در گوگل ثبت شود تا رتبه ی سایت کاهش پیدا ننماید. لازم بذکر است که بخش Site Link در گوگل برای تشخیص زیردامنه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

امکاناتی که در دامنه اصلی وجود دارد مثل تنظیم نسخه های برنامه نویسی سایت، اتصال به دیتابیس، تعریف فایل پیش فرض ،فلدر مجازی و . . .میتواند برای زیردامنه هم می تواند وجود داشته باشد.درضمن امکان تعریف SSL بر روی زیردامنه نیز وجود دارد و می توان آن را با پروتوکل SSL و به صورت https در اختیار کاربر قرار داد.
از تنظیمات دیگر زیردامنه، اعمال Scripting Support است یعنی می توان نسخه های مختلف زبان های PHP و ASP.NET را بر روی زیردامنه تنظیم کرد.

برخی از انواع معمول زیردامنه عبارتند از:
www:  این زیردامنه برای وب‌سایت‌ها بسیار رایج است و معمولاً به عنوان نشانی وب‌سایت استفاده می‌شود. مثلاً www.example.com.

محصولات: برخی شرکت‌ها برای ارائه محصولات خود در یک زیردامنه جداگانه از وب‌سایت اصلی استفاده می‌کنند. برای مثال، products.example.com.

پست الکترونیک: برخی سازمان‌ها برای بهبود سازماندهی ایمیل‌های خود، از یک زیردامنه برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده می‌کنند. برای مثال،
mail.example.com

پنل کاربری: برخی شرکت‌ها برای ورود کاربر به پنل کاربری خود، از یک زیردامنه جداگانه استفاده می‌کنند. برای مثال، account.example.com.

بلاگ: برخی از وب‌سایت‌ها برای ارائه مطالب بلاگ خود در یک زیردامنه جداگانه از وب‌سایت اصلی استفاده می‌کنند. برای مثال، blog.example.com.

کاربردهای زیردامنه:

بیشترین کاربرد زیردامنه هاسازماندهی و ساماندهی طراحی سایت در کرج است. برای مثال می توان پورتال خدمات را زیردامنه  گذاشته و با آدرس portal.domain.com آنها را در اختیار کاربران قرار داد و یا از طریق آدرس domain.com/portal به قسمت دیگر سایت دسترسی داد.
توجه داشته باشید که دو آدرس portal.domain.com و domain.com/portal متفاوت می باشند چرا که آدرس domain.com/portal به یک پوشه اشاره می کند و کلیه تنظیمات وب اعمال شده از قبیل نسخه کد نویسی ASP.NET و یا موتور PHP نیز به همان صورت و مانند سایت اصلی در اختیار این پوشه قرار خواهد گرفت. این درحالی است که این منابع و تنظیمات برای زیردامنه وجود داشته و می تواند متفاوت از سایت اصلی قرار گیرد. نام دیگر این پوشه subfolder است.
کاربرد دیگر زیردامنه سازماندهی آدرس های ایمیل به تفکیک هر بخش است که در شرکتها و موسسات بزرگ کاربرد دارد. یعنی درصورت ارائه این سرویس توسط شرکت هاستینگ، از هر زیر دامنه به عنوان یک آدرس ایمیل نیز استفاده شود.
 ذخیره و به خاطر سپردن زیردامنه آسانتر از URL های طولانی است. و کاربران می توانند از طریق نام زیردامنه های مرتبط، به بخش مورد نظر خود راهنمایی گردند.
از دیگر ویژگی های زیردامنه ها این است که فولدر ایجاد شده از منابع میزبانی مربوط به دامین اصلی استفاده می کند. اما با ایجاد یک زیردامنه و اشاره آن زیردامنه به سرور دیگر به جز سرور فعلی، می توان از منابع و تنظیمات آن سرور بهره برد. این موضوع در صورتی کاربرد دارد که به عنوان مثال سایت اصلی لینوکسی باشد. و نیاز شود که بخشی را با کدنویسی NET. در اختیار کاربران قرار گیرد. این امر به سادگی و با ایجاد یک زیردامنه و اشاره آن به میزبانی ویندوز، صورت می گیرد.
لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]