تفاوت میان پروتکل www و http در طراحی وب سایت

خانه / آموزشی / تفاوت میان پروتکل www و http در طراحی وب سایت

تفاوت میان پروتکل www و http در طراحی وب سایت

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

انواع پروتکل

انواع پروتکل

پروتکل WWW (که به عنوان وب نیز شناخته می‌شود) و پروتکل HTTP هر دو برای ارتباط با اینترنت استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد:

HTTP یک پروتکل انتقال داده‌هاست و از طریق اینترنت برای انتقال اطلاعات بین کامپیوترهای مختلف استفاده می‌شود. این پروتکل، برای ارسال درخواست‌ها و دریافت پاسخ‌هایی که شامل اطلاعات صفحات وب است، به کار می‌رود.

به عبارت دیگر، HTTP یکی از پروتکل‌های استفاده شده توسط WWW برای دسترسی به صفحات وب و دریافت اطلاعات از آن است.

WWW  شامل یک سری از پروتکل‌هاست که شامل HTTP نیز می‌شود. از این رو، می‌توان گفت که WWW به عنوان یک پروتکل نیست، بلکه یک مجموعه از پروتکل‌ها است که برای دسترسی به صفحات وب استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر، HTTP یکی از پروتکل‌های استفاده شده توسط WWW برای دسترسی به صفحات وب و دریافت اطلاعات از آن است.

تفاوت اصلی بین WWW و HTTP این است که WWW یک مجموعه از پروتکل‌هاست که برای دسترسی به صفحات وب استفاده می‌شود، در حالی که HTTP یک پروتکل است که برای انتقال اطلاعات بین کامپیوترها از طریق اینترنت استفاده می‌شود.

انواع پروتکل ،http ابتدای کلمات Hypertext Transfer Protocol (پروتکل انتقال سرفصل متن) می باشد. امروزه این کاربردی ترین پروتکل موجود است. یک استاندارد ارتباطی که از مرورگر وب جهت ارتباط با سرور های طراحی سایت در کرج مورد نظر شما استفاده میکند.

www یا همان The World Wide Web (پهنای وب جهانی) پیشوند نامی است، که مشخص می کند چه نوع طراحی سایتی را ملاقات می کنید. امروزه پروتکل های زیادی در اینترنت موجود هستند، و بسته به هدف استفاده شما، نام پروتکل خاص به شما این امکان را می دهد، که هنگام اتصال به وب سایت یا هر نوع منبع اطلاعاتی دیگر، تعریف شوند.

انواع پروتکل

انواع پروتکل

انواع پروتکل

۱. TCP (کنترل پروتکل انتقالی)
۲. UDP (پروتکل داده‌گریزی بدون اتصال)
۳. HTTP (پروتکل انتقال هایپرمتن)
۴. HTTPS (پروتکل انتقال هایپرمتن امن)
۵. FTP (پروتکل انتقال پرونده)
۶. SMTP (پروتکل انتقال پست الکترونیکی ساده)
۷. POP3 (پروتکل دسترسی به پست الکترونیکی ۳)
۸. IMAP (پروتکل دسترسی به پست الکترونیکی اینترنتی)

برخی پروتکل های قابل قبول در مرورگر ها عبارتند از HTTP, HTTPS, FTP, NEWS, FILE اگرچه بیشتر سایت ها از یک سرور استفاده می کنند. اما برخی از میزبان های سایت ها از خدمات چندگانه روی دامنه ای استفاده می کنند. که با توجه به نوع دسترسی و مشخص شدن پروتکل مورد استفاده انتخاب می شود. با نگاه کردن به کلمه ی اول نوار ابزار میتوانید ببینید کدام پروتکل در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر اوقات وب سایت ها در فرمت خاصی ظاهر میشوند. اغلب فرم کلی آنها www.anything.com است. کلمه ی انتهایی مشخص میکند که این سایت یک سایت تجاری است. ، کلمه ی میانی نام دامنه بوده و کلمه ی ابتدایی www نشان می دهد. که این یک وب سایت است و از پروتکل http استفاده کرده است. به همین دلیل نوشتن http://www.anything.com کاملا بی معنی است.

چون www به شما می گوید که مرورگر باید از http استفاده کند. و همانطور که می بینید اینکار را هم انجام می دهد. اما به دلیل اینکه اکثر افراد عادت دارند URL را به این شکل بنویسند. حتی برخی از متخصصین هم این اشتباه را مرتکب میشوند. گذشته از اینکه نام پروتکل هایی صرفا جهت هدف خاصی به کار میروند. شما می توانید از پیشوندهای دیگر جهت ساخت زیر دامنه استفاده کنید. در رابطه با زیر دامنه ها نیازی نیست از زیر دامنه استفاده کنید تا پروتکل مورد نظر را تشخیص دهد. به همین دلیل است که باید پروتکل خود را با به کار گیری http://, FTP:// یا بقیه ی انواع پروتکل ها مشخص کنید.

خلاصه:

1. http پروتکل به کار رفته به منظور انتقال اطلاعات از وب سایت به سرور یا از سرور به طراحی سایت است.

2. www شناسه مخصوص نشان دادن یک وب سایت است. و مشخص می کند که از پروتکل http استفاده میکند.

3. http://anything.com و www.anything.com یکی هستند.

4. هر نوع پیشوندی که قبلا رزرو نشده باشد و به پروتکل خاصی تعلق نداشته باشد. می تواند به عنوان زیر دامنه به کار رود.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 5 میانگین: 5]