تفاوت بین سایت و پورتال و وبلاگ

خانه / آموزشی / تفاوت بین سایت و پورتال و وبلاگ

تفاوت بین سایت و پورتال و وبلاگ

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

تفاوت سایت و پورتال و وبلاگ

تفاوت سایت و پورتال و وبلاگ ،تفاوت های اساسی میان یک طراحی سایت و یک پورتال وجود دارد. مهمترین آنها:
  • پورتال به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که مهم است، آن است که پورتال همواره ما را به سایتها یا پورتال های دیگر راهنمایی می کند. و تنها یک راهنما است. برای همین است که در بعضی از موارد به پورتالها، Internet Yellow Pages می گوییم.
    این در حالیست که یک وب سایت می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد. که تنها بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
    امکان این وجود دارد که وب سایت از امکاناتی مشابه یک پورتال برای جستجو و مدیریت داده ها استفاده کند، اما مهم آن است که این داده ها عموما بر روی پایگاه داده های خود سایت قرار دارند.

پورتال

  • پورتال عموما” حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، معمولا دارای پراکندگی زیادی هستند. به همین خاطر، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی کند.
    از سوی دیگر داده های قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا” از منابع محدودتری تامین می شوند. و ثانیا” دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور می زند و به اصطلاح نخصصی تر هستند .
  • پورتال یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات پورتال بر این اساس پیش بینی شده است. تا جوابگوی نیاز های کاربران با سلایق، علاقمندیها، سنین و رده های کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و … همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به پورتال دعوت نماید.
    در حالیکه یک وب سایت،یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران مختلف پیش بینی می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که کاربری که با یک وب سایت کار میکند باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط باشد.
  • یکی از مهمترین جنبه های تفاوت بین پورتال و طراحی سایت در کرج جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما” برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند.

سایت چیست ؟

تعریف خاصی از سایت در ذهن ما نقش بسته است که سری صفحاتی که به هم متصل شده اند. و دارای نام یکسانی هستند ( دامنه) .و زیر شاخه های آن همه دارای یک صفحه اصلی هستند که دسترسی به همه صفحات دیگر از آنجا آغاز می شود.
مجموعه ای از تعدادی صفحات وب متصل به هم، اغلب شامل یک صفحه اصلی – home pagee – که معمولا روی یک سرور قرار دارند. و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شود.
یک وب سایت معمولا شامل تعداد زیادی فایل است. که در تعدادی پرونده مرتب شده اند، به همان صورت که شما فایل هایتان را در پرونده ها مختلفی روی کامپیوترتان قرار میدهید. صفحه اصلی یک سایت معمولا index.htm یا index.html یا default.htmll نام دارد. وقتی که یک آدرس وب را در مرور گرتان تایپ می کنید ، برنامه مرورگر به سراغ اکانت میزبانی می رود که این اسم دامنه به آن اشاره می کند. و به دنبال یکی از این فایل های اصلی می گردد. فرضا اگر فایلی به نام index.html را در آن وبسایت پیدا کند، این فایل را به صورت خودکار در مرور گر شما نمایش خواهد داد.
فایل index.html معمولا ترکیبی از متن و تصویر است. که طراح وب سایت بر اساس جذابیت بصری چیدمان آن ها را مشخص می کند. متن مورد نظر در خود صفحه وب موجود است، در حالی که به تصاویر، به عنوان فایل هایی مستقل ارجاع داده می شود. فایل های تصویری ممکن است در وب سایت خودتان ذخیره شده باشند یا ممکن است جای دیگری در اینترنت باشند. بعضی از نوشته ها و تصاویر یک صفحه می توانند به صفحات دیگر لینک شده باشند. این مجموعه از صفحات وب، تصاویر و فایل های دیگری که ممکن است در اکانت میزبانی تان داشته باشید مجموعا یک طراحی سایت کرج ، یا پایگاه وب را شامل میشوند.

وب چیست؟

سایت وب، مجموعه ی از صفحات مرتبط به یکدیگر است. که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می دهد.
وب ، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. یک وب می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین المللی را نیز فراهم کند.
وب سایت شما می تواند محلی برای تجارت یا شغل شما باشد  .

وبلاگ چیست؟

وبلا گ (weblog) ترکیبی است از دو کلمه webبه معنای شبکه جهانی و log  به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت است که یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد. که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود .
وبلاگ با اینکه پدیده ای نو در اینترنت می باشد ولی انقلابی در عرصه اینترنت بپا کرده است. که این به دلیل خصوصیت هایی است یک وبلاگ دارد. که از همه مهمتر رایگان بودن آن است و همچنین کار با آن بسیار ساده و راحت می باشد. و احتیاج به تخصص و دانش خاصی ندارد برای همین هر روز افراد بیشتری به وبلاگ نوسی روی می آورند اگر وبلاگ پویایی داشته باشید. از طریق آن درآمد زایی هم میشود انجام داد. که این امر با گذاشتن یکسری تبلیغات از سایت های تبلیغاتی در وبلاگ شما انجام میشود.
استقبال از وبلاگ در بین ایرانیان و فارسی زبانان بسیار گسترده بوده که بخشی از این وبلاگ ها به خاطرات شخصی و اتفاقات روزانه افراد می پردازد. و برخی دیگر نیز بصورت تخصصی و در زمینه خاص و تخصص خود مطلب می نویسند.

تفاوت ها و تشابهات وبسایت و وبلاگ

وب سایت جایگاهی در اینترنت است که در آن می‌توان اطلاعاتی را در مورد سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد به دست آورد. و وبلاگ وب سایت پویایی است که متعلق به شخص یا اشخاصی است. و در برگیرنده اطلاعاتی راجع به موضوع یا موضوعات گوناگون است.

  • مشابهت‌های وب‌سایت و وبلاگ:

  1. هردو جایگاهی در فضای سایبری(Cyberspace) هستند و URL منحصر به فردی دارند.
  2. هر دو برای انتشار اطلاعات و داده‌ها در فضای سایبری به کار می‌روند.
  3. محتوای هر دو اطلاعات است و کارکرد اطلاع‌رسانی دارند.
  4. وبلاگ هم نوعی وب‌سایت است.
  5. هر دو را می توان به جای هم استفاده کرد
  • تفاوت‌های وب سایت و وبلاگ:

  1. وب سایت‌ها عمدتا رسمی هستند، اما وبلاگ‌ها عمدتا (یا به کلی) شخصی‌اند.
  2. به روز کردن وب سایت‌ها نسبت به وبلاگ‌ها، نیازمند وقت بیشتری است.
  3. وب‌سایت‌ها از نظر طراحی ساختار پیچیده‌ای دارند. در حالی که وبلاگ‌ها ساده‌ترند. مثل لباس رسمی و راحتی می‌مانند.
  4. وب‌سایت ها به موضوعات خاصی می‌پردازند. در حالی‌که وبلاگ‌ها تمام وقایع ریز و درشت زندگی را پوشش می‌دهند.
  5. گفتمان حاکم بر وب سایت‌ها رسمی است. ولی وبلاگ‌ها گفتمانی غیر رسمی دارند.
  6. وب سایت ها معمولا ارتباط یک سویه و وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه با بازدید کنندگان برقرار می کنند.
  7. وب سایت‌ها برای مالکانشان هزینه‌ی اقتصادی دارند. در حالی که بیشتر وبلاگ‌ها برای بلاگرها رایگان هستند و از سرویس رایگان یک سرویس دهنده استفاده می کنند.
  8. در وب سایت‌ها می‌توان صحبت از محدودیت کرد. در حالی که وبلاگ‌ها از این نظر بسیار آزاد تردند.
  9. وب سایت‌ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ‌ها گرایش به پویایی و بی‌نظمی دارند.
  10. وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ‌ها حال و هوای پست مدرن دارند.
  11. راه اندازی وب سایت‌ها نسبت به وبلاگ‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارد.
  12. وب سایت‌ها نمود عقلانیت و وبلاگ‌ها نمود احساس‌اند.
  13. به روز رسانی در وب سایت بیشتر به شکل ایجاد صفحات جدید و در وبلاگ به صورت تولید محتوا صورت می‌گیرد.
  14. در وب سایت ها معمولا اطلاعات به روز رسانی، ثبت نمی شود. در وبلاگ‌ها ثبت اطلاعات به روز رسانی اهمیت ویژه‌ای دارد.
  15. به روز رسانی وب سایت‌ها مخصوص افراد حرفه‌ای است. در حالی که بلاگرها بدون دانش فنی وبلاگ‌های خود را به روز می‌کنند

وبلاگ نویسی

  1. وب سایت‌ها محل مناسبی برای شکل گیری گروه‌ها و اجتماعات مجازی نیستند. برعکس، وبلاگ‌ها محیط مناسبی برای این منظورند.
  2. در وبلاگ ها وبلاگ های دیگر را راحتتر می توان پیدا کرد. که باعث آشنایی و نزدیکی بیشتری می شود اما در سایت ها ممکن است یک سایتی که کسی به آن لینک نداده است سالها بدون ویزیتور باقی بماند. اما در وبلاگ به خاطر سیستم خبررسانی صفحه اول آن حداقل یک نفر به آن را بازدید میکند.
  3. سادگی وجه مشخصه بلاگ است. اگر به وب سایت توجه کنید در آن اطلاعاتی می‌بیند که در میان تار و پود صفحاتی چند پیچیده شده است. صفحاتی که شاید چندین لایه داخلی داشته‌ باشد. در یک وب سایت شاید پیچیدگی صفحات و نحوه ردیف کردن مطالب کمی شما را سر در گم ‌کند. اما در مقابل بلاگ بسیار ساده است.در واقع هر گاه شخصی به این نتیجه برسد که مطلبی برای نوشتن دارد و آن مطلب ممکن است برای دیگران مفید یا جالب باشد می‌تواند به وبلاگ نویسی بپردازد. زمان کافی هم برای نوشتن و ارسال مطالب وجود دارد و سایت‌های زیادی در قالب وبلاگ نویسی سرویس‌های رایگان ارائه می‌کنند.
  4. کنترل وب سایت‌ها در اختیار مالکان آن است، ولی بلاگرها کنترل جزئی بر وبلاگ دارند. در واقع کنترل آنها تابع یک کنترل بزرگ‌تر توسط صاحبان Domain و مدیران کلان سرویس دهنده وبلاگ است.
  5. در وب سایت شما فضایی را خریداری می کنید و می توانید فایل ها و عکس ها و .. ی خودتان را روی آن آپلود کنید اما در بیشتر سرویس دهندگان وبلاگ شما فضایی برای آپلود عکس ها ندارید و باید از فضاهای مجازی استفاده کرد .
  6. در وبلاگ ها شما باید بنر های تبلیغات مزاحمی را تحمل کنید اما در سایتتان شما از این مشکل رها هستید و حتی می توانید خودتان تبلیغات بگیرید و بگذارید .
  7. یکی از بهترین ویژگی های وبلاگ ها آن است که سرویس دهندگان وبلاگ فارسی زبان هستند و شما می توانید به راحتی در آن استفاده کنید و کارها بیشتر اتوماتیک و بسیار راحت است اما در سایت به این راحتی نمی باشد .
  8. در مقابل مزیت بالای وبلاگ ها محدودیت هایی دارند در مقابل در سایت شما دستتان برای هر کاری باز می باشد و می توانید طبق هر فناوری و هر نوع طراحی کار کنید .
  9. در سایت می توانید صفحات مختلف به تعداد مورد نظر داشته باشید ، اما در وبلاگ تعداد صفحات محدودیت دارند .
  10. در سایت می توانید امکانات خاص در اختیار دیگران بگذارید اما در وبلاگ محدودیت وجود دارد .
  11. وبلاگ چون زیر شاخه ایی از یک سرویس دهنده است ، امنیت شما کمتر است و با هر نوع مشکل سرویس دهنده شما ممکن است داده های خود را از دست بدهید اما در سایت شما می توانید یک Back upp از داده های خود داشته باشید و امنیت آن دست خود شماست .
  12. ترافیک بالای وبلاگ ها و کندی سرویس های آن یکی از معایب آن نسبت به سایت می باشد .
لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 5 میانگین: 5]