میزبانی صفحات وب چیست؟

خانه / آموزشی / مبانی طراحی وب سایت / میزبانی صفحات وب چیست؟

میزبانی صفحات وب چیست؟

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در مبانی طراحی وب سایت

میزبانی صفحات وب

میزبانی صفحات وب ، درست مثل یک مرکز خرید طراحی سایت های وب به زمینی نیاز دارند. که در آن ساخته شوند و البته جاده هایی هم لازم است که به آن ختم شود.

یک فضای میزبانی وب جایی است که صفحات و فایل های ما بر روی آن قرار می گیرد. و پهنای باند شمار خودروهای مجاز در خیابانی است که به سایت ما ختم خواهد شد.

● گام های داشتن یک سایت وب

برای این که سایت موفقی داشته باشید ، باید میزبانی سایت خود را به شرکتی با سخت افزار های خوب و دارای محیطی امن و سرویس های قابل اعتماد به همراه پشتیبانی جامع بسپارید. 

● روی همرفته گامهای زیر را باید دنبال کنید:

۱. گام اول – فراهم كردن یک نام دامنه (Domain Name) 
۲. گام دوم – کرایه فضای میزبانی 
۳.گام سوم – طراحی سایت 
۴. گام چهارم – ترویج سایت و ارتقای رتبه 

● گام اول – یک نام دامنه (Domain Name) تهیه كنید.

نام دامنه شما یک نام واحد و یکتا بر روی اینترنت است. نام دامنه برای دسترسی به یک طراحی سایت در کرج در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند شماره تلفن یک منزل یا اداره. (مثال: www.farashahr.com).

پس نام دامنه ای را که می خواهید مردم به كمك آن به سایت شما مراجعه کنند انتخاب کرده و آنرا بخرید. می توانید از جستجوگرهای نام های دامنه ( Domain Search) استفاده کنید.

تا مطمئن شوید که نام مورد نظر شما توسط افراد دیگر رزرو نشده باشد. همچنین اگر قبلا نامی را رزرو کرده اید. می توانید از همان نام برای سایت جدید خود استفاده کنید. 

● گام دوم – فضای میزبانی را كرایه كنید

ثبت نام برای چنین سرویسی بسیار ساده است. فقط با چند کلیک شما می توانید فضای میزبانی را خریده و سایت خود را به روی اینترنت بفرستید. فقط کافیست به سایت یکی از ارائه کنندگان این خدمات مراجعه کنید.

(خدمات میزبانی وب / هاستینگ / Web Hosting) سرویسهای میزبانی بر چند نوع هستند: 
اشتراکی (Shared Hosting)- برای سایت های اطلاعاتی کوچک و متوسط . میزبانی اشتراکی یک راه حل ارزان است. 

تجارت الکترونیک ( eCommerce Hosting)- راه حل های تجارت الکترونیک به شما اجازه می دهد تا محصول یا خدمات خود را بر روی اینترنت عرضه کنید و به فروش برسانید. این راهکارها سیستم های فروش و پردازش کارت های اعتباری را برای فروشگاه آنلاین شما فراهم می کنند. 

اختصاصی (Dedicated Hosting)– اگر سایت پیچیده تری داشته باشید به امكانات بیشتری نیز برای میزبانی سایت خود نیاز دارید. در واقع مهم ترین مزیت یک میزبانی اختصاصی پایداری فضای میزبانی است.

به شکلی که سایت شما تحت تاثیر سایت های همسایه که در کنار شما از همان شرکت میزبان استفاده می کنند قرار نگیرد.

 ● گام سوم – صفحات خود را بسازید

راه های بسیاری برای طراحی آسان یک طراحی سایت در کرج وجود دارد. شما می توانید از صفحه سازهایی نظیر Microsoft FrontPage استفاده کنید. همچنین منابع آنلاین فراوانی وجود دارد. که شما را در ایجاد یک سایت وب یاری می کند.

سایت شما می تواند یک سایت ساده یک صفحه ای باشد یا سایتی بسیار پیچیده که دارای صفحات زیادی است. برای جابجایی سایت خود به روی سرور میزبان می توانید از یک مرورگر وب استفاده کنید.

و یا از طریق File Transfer Protocol اقدام کنید.در نهایت به محض این که سایت شما بر روی سرور نصب شود، در دسترس تمام مشتریان و بازدید کنندگان اینترنت خواهد بود، فقط کافیست که آدرس آن را وارد کنند. (www.YourName.com ) 

● گام چهارم – سایت خود را ترویج کنید

بیشترین عبور و مرور به طراحی سایت کرج ها از طریق موتور های جستجو خواهد بود. مطمئن باشید که سایت شما برای گرفته شدن در موتورهای جستجو دارای طراحی بهینه است. در این مورد اطلاعات بسیار زیادی بر روی اینترنت موجود است.

فقط با به کار گیری تعداد کمی از رایج ترین توصیه ها می توانید به اندازه كافی موفق باشید. سپس آدرس سایت خود را به موتور های جستجوی معتبر نظیر گوگل ارسال کنید. همچنین سایت خود را در چند موتور جستجو ثبت کنید.

برای ثبت سایت در موتورهای جستجو می توانید از شركتهایی كه در این زمینه كار می كنند كمك بگیرید. اهمیت این موضوع وقتی روشن می شود كه بدانید نزدیك به ۴۰ درصد از بازدیدكنندگان شما از طریق موتورهای جستجو شما را پیدا می كنند.

به همین دلیل فهرست شدن در ابتدای فهرست جستجو بازدید كنندگان بیشتری را به سایت شما می كشاند. در اصطلاح به این شركتها Search Engine Optimizer می گویند. 

برای سایت خود تابلوهای تبلیغاتی درست کنید و به پخش آنها در اینترنت بپردازید. 
سایت های بسیاری در اینترنت وجود دارند که روش های E-Business را به شما می آموزند. و شما را در راه ارتقاء و مدیریت بهتر سایت تان کمک می کنند.

 ● چگونه مطمئن شویم كه بازدید کنندگان به سایت ما دسترسی دارند؟

یک میزبان وب از طریق یک فرآیند ساده شما را در ثبت یک آدرس اینترنتی که نام دامنه “Domain Name” نیز نامیده می شود کمک می کند و یا حتی خودش این کار را برای شما انجام می دهد.

یک نام دامنه عموماً به شكل www.YourBusiness.com بنظر می رسد. البته پسوند همیشه com نیست بلکه پسوند های دیگری هم وجود دارند. (edu, org, biz, net, …)

وقتی که یک بازدید کننده نام سایت شما را در پنجره مرورگر خود وارد می کند ، این آدرس به یکی از چندین سرور اینترنتی که نام های دامنه را بر روی خود ذخیره کرده اند فرستاده می شود.

این سرور نام دامنه را به یك آدرس IP که برای آن در نظر گرفته شده تبدیل می کند. برای مثال (۱۹۲.۱۶۸.۰.۱۲۳) در واقع IP شماره ای است که دقیقاً مانند شماره تلفن عمل می کند.

با این تفاوت که در اینجا ارتباط کاربر از طریق شبکه ای متشکل از سوییچ ها و کابل های فیبر نوری که برای انتقال داده، بهینه و تنظیم شده اند مسیریابی می شود. 

The Master List Server

سروری که لیست نام های دامنه را در اختیار دارد ( The Master List Server) در خواستی را برای سرور DNS ارسال می کند ، این سرور وظیفه اش برقراری تماس با آدرس ها است.

برای مثال سرور DNS یک میزبان وب، آدرس تمام سایت هایی را که میزبانی می کند در اختیار دارد ( که می تواند هزار ها آدرس باشد). وقتی DNS یک میزبان تماسی را مربوط به یک آدرس شناس احساس کند.

پیغام مثبتی را برای سرور لیست نام های دامنه ارسال می کند. و این سرور ارتباط را به سمت سروی که فایل های سایت مورد نظر را در اختیار دارد هدایت می کند و به این ترتیب سایت ما در دسترس خواهد بود.

برای داشتن یك سایت وب بطوریكه جستجو كنندگان در اینترنت همیشه به سایت ما دسترسی داشته باشند بایستی دامنه دانسته های خود را كمی بیشتر كنیم.

باید بدانیم میزبانی چیست و چگونه بایستی آنرا انتخاب كنیم برای اینكار نیاز به دانسته های فراوانی در این زمینه ها داریم:

۱- میزبانی 
۲- امكانات میزبانی 
۲- انتخاب یک میزبان و ارائه کننده سرویس های اینترنتی (ISP) و Internet Presence Providers (IPPs) 
۴. سیستم عامل میزبان 
۵. انباره داده و پهنای باند 
۶. خطوط T۱، T۳ و خطوط پر سرعت OC۳ 
۷. انواع آدرس های اینترنتی 
۸. سرور های میزبانی اشتراکی و سرور های میزبانی اختصاصی 
۹- امنیت سایت 
۱۰- پشتیبانی فنی 

● میزبانی 

کسب و کار از طریق میزبانی صفحات وب را با در اختیار داشتن یک مجموعه از سرورهای وب (Web servers ) می توان آغاز کرد.این سرورها کامپیوتر های قدرتمندی هستند که در محیطی امن و با دمای تحت کنترل نگهداری می شوند.

و با ارتباطی همیشگی به خطوط پر سرعت اینترنتی متصل هستند. زیرا قرار است که این کامپیوتر ها صفحات وبی را که تشکیل دهنده سایت های مشتریان می باشند در خود ذخیره کنند. 

● امکانات یک میزبان صفحات وب 

یک میزبان صفحات وب خصیصه های مهم مختلفی را باید با هم همراه کند. امکاناتی همچون صفحه کنترل (Control Panel) برای فضای میزبانی، دسترسی FTP.

دسترسی Telnet ، پست الکترونیکی استاندارد یا مبتنی بر وب، کارت های خرید (الکترونیکی) برای تجارت الکترونیک ، پشتیبانی از FrontPage با استفاده از Microsoft FrontPage Extensions و احتمالا پشتیبانی از ASP یا PHP .

از دیگر امکانات پایگاه داده MySQL ، و خدمات طرف سرور ( (Server Side مانند SSI، Large Traffic Allowance ، Java ، مكالمه الكترونیك (Chat) ، Real Audio و Real Video برای نرم افزار RealOne Player، پاسخ دهی اتوماتیک.

پست الکترونیکی CGI، نام مستعار برای پست الکترونیکی ، انتقال پست الکترونیکی (Email Forwarding) ، دفترچه پیغام های بازدید کنندگان (Guest Book)، دسترسی CGI-BIN ، خطوط امن یا SSL ، آمار ، تهیه پشتیبان ها ، فضای دیسک زیاد ، Perl، حساب های پست الکترونیکی POP و پوسته امنیتی و … هستند. 

متاسفانه برخی از میزبانها با نامحدود اعلام كردن بعضی امكانات نظیر SubDomain یا پهنای باند یا بانك اطلاعاتی و غیره سعی در جذب مشتری بیشتر دارند در حالیكه انجام هر فعالیتی بر روی سرور یا زمان یا فضا یا سرعت و منابع سرور را به خود اختصاص می دهد.

سرور اشتراكی

كه به نوبه خود به معنی هزینه بیشتر برای میزبان است. نگرفتن این هزینه از مشتری یعنی اینكه به سایر مشتریان اجازه دهند كه بخش بزرگی از منابع سرور را بدون محدودیت به خود اختصاص دهند.

در یك مثال فرضی یك سرور اشتراكی در مجموع پهنای باند ۱۰ گیگا بایت در روز را دارد و روی آن سرور حدود ۱۰۰۰ مشتری وجود دارند یعنی بطور متوسط هر مشتری بایستی حدود ۱۰ مگابایت ترافیك داشته باشد.

حالا فرض كنیم یكی دو سایت خیلی شلوغ روی همین سرور قرارداشته باشد. با پهنای باند مصرفی ۱ گیگا بایت (یعنی ۱۰۰ برابر متوسط) تعدادی بیشتری سایت شلوغ دیگر هم با مصرف نیم گیگا بایت به آن اضافه كنید.

و تعداد خیلی بیشتری سایت كمی شلوغ و همینطور الی آخر به این ترتیب برای نزدیك به ۹۵۰ مشتری باقیمانده چیزی باقی نمی ماند!.

پس یا سایت های شلوغی كه روی پهنای باند حساب كرده اند مجبور به انتخاب میزبان دیگری خواهند شد و یا بقیه سایت ها از كارایی مناسب برخوردار نخواهند شد.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 5 میانگین: 5]