فرق بین جاوا و جاوا اسکریپت

خانه / آموزشی / فرق بین جاوا و جاوا اسکریپت

فرق بین جاوا و جاوا اسکریپت

von طراحی سایت منسیکس Facebook Google+
در آموزشی

جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا و جاوا اسکریپت ، اگر از افرادی که دانش کامپیوتری ندارند. تفاوت بین Java و JavaScript بخواهید فکر میکنند که JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که از Java برگرفته شده است. و یکی از نوادگان یا نسل های برنامه نویسی Java است.

این مطلب کاملا غلط است و تفاوت این دو زبان در واقعیت بسیار بیشتر از این حرف هاست. Java یک زبان برنامه نویسی شیء گرا یا Object Oriented است که با استفاده از یک مفسر یا interpreter قابلیت اجرا شدن بر روی چندین سیستم عامل را دارد.

زبان برنامه نویسی Java توسط شرکت Sub Microsystems طراحی سایت و پیاده سازی شد. و هدف اصلی آن ایجاد کردن زبان برنامه نویسی با قابلیت تولید نرم افزار قابل استفاده بر روی پلتفرم های مختلف بود. از طرفی JavaScript توسط شرکت Netscape طراحی و معرفی شد.

و در واقع یک زبان برنامه نویسی به حساب نمی آید. بلکه یک زبان اسکریپت نویسی است که بیشتر شبیه به زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت یا Client Side ای مثل PHP عمل می کند. این زبان اسکریپت نویسی قابلیت ایجاد کردن نرم افزارهای Stand Alone مثل Java را ندارد. که بتواند در چندین پلتفرم کار کند ولی زبان اسکریپت نویسی است که برای استفاده در مرورگرهای اینترنتی طراحی سایت در کرج و پیاده سازی شده است.

Java

به برنامه نویس ها این امکان را می داد که بتوانند یک برنامه بنویسند که بتواند در اکثر سیستم عامل ها کار کند. Java برای رسیدن به این هدف تصمیم گرفت از زبان کد نویسی استفاده کند که در هیچ سیستم عاملی بصورت ذاتی وجود نداشته باشد.

در عوض Java کدهای خاص خود را تولید می کرد و آن را توسط یک ماشین مجازی اجرا می کرد. و توسط یک مفسر یا مترجم یا چیزی که شما به عنوان interpreter می شناسید کد مربوطه را به کد بومی سیستم عامل مربوط تبدیل می کرد.

ایده Java روی کاغذ پروژه بسیار خوبی بود اما مشکل اصلی که وجود داشت. این بود که کدهای Java با توجه به فرآیند تبدیلی که باید انجام می شد. به نسبت کدهای بومی یا Native Code های خود سیستم عامل کند تر اجرا می شدند.

دلیل این کندی چیزی جز این نبود که هر کدام از کدهای Java مجبور بودند که برای اجرا دو بار پردازش شوند. ابتدا یک فرآیند پردازشی توسط ماشین مجازی و فرآیند پردازشی بعدی توسط سیستم عامل مورد نظر باید انجام می شد.

JavaScript

یک زبان اسکریپت نویسی است بنابراین نیازی به فرآیند کامپایل شدن و کامپایلر ندارد. و توسط مرورگر یا Browser های اینترنت اجرا می شود. زمانیکه یک مرورگر اینترنتی مثل فایرفاکس یا کروم یا اینترنت اکسپلورر یک کد JavaScript را دریافت می کند.

آن را پردازش می کند و در نهایت دستورهایی که درون اسکریپت وجود دارند را اجرا می کند. هدف اصلی JavaScript این است که سطحی از تعامل را بتواند با کاربران و صفحات وب ایجاد کند که در حالت عادی نمی توان با دستورات و تگ های HTML ساده به آن دست پیدا کرد.

از JavaScript می توان با ترکیب تکنولوژی های دیگری مثل AJAX نیز استفاده کرد. و با اینکار می توان یک محیط تعاملی بسیار خوب با کاربر ایجاد کرد. یکی از قابلیت های جالب JavaScript این است که می تواند با عناصری که در کدهای خودش وجود ندارند نیز تعامل برقرار کند.

و این در حالی است که کدهای Java نمی توانند چنین کاری را انجام دهند. نرم افزارهایی که با Java نوشته می شوند فقط می توانند خود را درون صفحات HTML جاسازی کنند و از آن زمان به بعد نرم افزار کار خود را انجام می دهد و تعاملی بیشتر از آن نخواهد داشت.

Java و JavaScript دو زبان کاملا متفاوت هستند. که حتی هر کدام برای اجرا شدن به نیازمندیهای کاملا متفاوتی وابسته هستند. نصب کردن قابلیت Java بر روی مرورگرهای اینترنتی شما اصلا به این معنی نیست. که شما از این به بعد می توانید از اسکریپت هایی که توسط JavaScript نوشده شده اند بر روی انها استفاده کنید. و این فرآیند کاملا برعکس نیز وجود دارد .

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت:

Java یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است در حالیکه JavaScript یک زبان اسکریپت نویسی شیء گرا در طراحی سایت کرج است.
نرم افزارهای نوشته شده با Java قبالیت اجرا بر روی ماشین مجازی و مرورگرهای اینترنتی را دارند اما کدهای JavaScript فقط بر روی مرورگرهای اینترنتی اجرا می شود و برای همین نوع کار طراحی و پیاده سازی شده است.
برنامه های نوشته شده با Java بایستی کامپایل شوند در صورتیکه کدهای JavaScript فقط یک متن ساده هستند و نیازی به کامپایل ندارندهر کدام از این زبان ها نیاز به پلاگین ها و نیازمندی های متفاوتی برای اجرا شدن دارند.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 5]